آیا طلا می‌تواند قیمت بالاتری را بشکند؟

  • 1400/01/15 11:42:39
  • 0 نظر
  • 301
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 323298

به گزارش فبنا، دانیل بریزمان، تحلیلگر کومرس بانک در این باره به کیتکونیوز گفت: طلا امسال بدترین شروع سال را در 39 سال گذشته داشت و 10 درصد معادل 190 دلار در سه ماهه اول سال 2021 کاهش قیمت داشت. این بدترین عملکرد سه ماهه‌ای است که قیمت طلا از سه ماهه چهارم سال 2016 به این طرف داشته است.

با وجود این اخبار مایوس کننده، خریداران طلا از مشاهده این که قیمت اونس طلا پس از سقوط به پایین مرز 1680 دلار در هفته گذشته، موفق شد به بالای مرز 1700 دلار صعود کند، دلگرم شده‌اند.

اما به گفته تحلیلگران، هنوز هیچ عامل تاثیرگذار قابل توجهی برای این که قیمت طلا بالاتر برود، وجود ندارد. بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" به کیتکونیوز گفت: اونس طلا پایین 1680 دلار بود و اکنون در وضعیت بهبود قرار دارد. در حال حاضر من عامل بزرگی برای روند صعودی نمی‌بینم. فعلا قیمتها در بازده محدود حبس شده‌اند.

طلا همچنین از وضعیت بازده اوراق خزانه تاثیر می‌پذیرد و هنگامی که بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا رشد می‌کند، قیمت طلا کاهش پیدا می‌کند و برعکس.

بعلاوه دلار آمریکا یک عامل تاثیرگذار بر بازار طلا مانده است. در حال حاضر دلار آمریکا تحت تاثیر بهبود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا، صعود کرده است. اروپا درگیر قرنطینه است در حالی که جمعیت آمریکا ممکن است تا ماه مه به طور کامل واکسینه شود. به همین دلیل است که بازارهای آمریکا عملکرد بسیار خوبی دارند. همچنین دولت این کشور متعهد شده است هزاران میلیارد دلار برای پروژه‌های زیرساخت هزینه کند. درآمدها و موارد دیگر خوب خواهد بود.

به گفته میلک، طلا باید ببیند سایر نقاط جهان هم در مقایسه با آمریکا روند رو به بهبودی را آغاز می‌کنند که باعث معکوس شدن روند صعودی دلار خواهد شد. محبوبیت بیت‌کوین و تاثیر بازارهای سهام صعودی هم نباید دست کم گرفته شود. چنین وضعیتی مانع صعود طلا خواهد شد. افراد بیشتری درباره رمزارز به عنوان یک پناهگاه امن دارایی صحبت می‌کنند. در حال حاضر هیچ عامل کلان مهمی برای بالا بردن قیمت طلا وجود ندارد.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: برای طلا مسئله فقط ریزش اوراق قرضه آمریکا نیست. طلا باید عملکرد بهتری داشته باشد در حالی که این طور نیست. به میزان تدابیر محرک مالی که در اقتصاد اجرا می‌شود نگاهی بیاندازید. بازده اوراق خزانه 10 ساله نباید تاثیر چندانی بر طلا داشته باشد.

میلک هم به این مسئله پرداخت و اظهار کرد: با توجه به همه اقدامات محرک مالی که اجرا شده است، طلا در حدود 1700 دلار منطقی نیست. از نقطه نظر تکنیکال، طلا بهتر به نظر می‌رسد. وی همچنان انتظار دارد طلا با اوج گرفتن فشارهای تورمی تا پایان سال به 1900 دلار صعود کند.

بعضی از تحلیلگران خوش بینی بیشتری به طلا در سه ماهه دوم دارند. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار گروه "لاسال فیوچرز" پیش بینی کرد طلا پس از موفقیتش برای صعود به بالای مرز 1700 دلار، در هفته جاری به سطح بالاتری افزایش پیدا خواهد کرد.

آمار اقتصادی هفته جاری

بزرگترین رویداد اقتصادکلان هفته جاری، جزئیات نشست کمیته بازار آزاد فدرال در روزهای 16 و 17 مارس خواهد بود که روز چهارشنبه منتشر می شود. همچنین جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز پنج شنبه در راستای سمینار مجازی صندوق بین المللی پول سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار دیگر شامل سفارشهای کارخانه‌ای آمریکا، شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید ISM در روز دوشنبه و شاخص قیمت مصرفی آمریکا در روز جمعه خواهد بود.

نظرات
  • 0 نظر