مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کرد

بلاکچین بستر و زیرساخت اعتماد برای مبادلات تجاری است

  • 1400/05/28 13:04:49
  • 0 نظر
  • 253
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 404388
به گزارش فبنا، علی حاجی‌زاده مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که بلاکچین یک فناوری از رسته‌ی رمزنگاری است که امکان تعامل و برقراری جریان اعتماد بین بازیگران زیاد بدون لزوم وجود یک نقطه مورد اعتماد مرکزی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: بلاکچین همان خلایی را پر می‌کند که پیش از این بانک‌ها و بانک‌های مرکزی و دولت‌ها پر می‌کردند و آن ایفای نقش طرف سوم مورد اعتماد در یک مبادله پولی و مالی است. بر همین اساس شاید بتوان بلاکچین را فناوری اعتماد نامید.

حاجی‌زاده مقدم با بیان این‌که عده‌ای از اقتصاددانان از جمله «هایک» معتقد بودند باید انحصار دولت‌ها در انتشار پول شکسته شود و لزوماً دولت مرجع خوبی برای مدیریت پول نیست، تصریح کرد: در این دیدگاه گفته می‌شد که اگر دولت تنها منتشرکننده پول باشد، سیاست‌های پولی تحت تاثیر منافع کوتاه مدت سیاسی قرار می‌گیرند و اقتصاد در درازمدت متضرر می‌شود. بنظر می‌رسد با گسترش رمزارزها، این نظر و رؤیای دیرین «هایک» محقق شده است و امروز یکی از موضوعات نشست کشورهای صنعتی چگونگی مواجه شدن با این واقعیت و قانونمند کردن و مدیریت ریسک‌های ناشی از آن است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: از جمله چالش‌هایی که با حذف نهاد مرکزی پیش می‌آید، مباحثی چون کنترل‌های مربوط به پولشویی و بازارهای سیاه است که در رمزارزها دشوارتر است. البته از جهت دیگر می‌توان گفت در بلاکچین امکان پاک کردن رد پول نیست و نوعی از شفافیت وجود دارد و بخصوص جابجایی‌های بزرگ پول به راحتی بیشتری قابل ردگیری است. اما با این حال هنوز مسأله بهره بردن بخش‌های تاریک اقتصاد از این ابزار موضوع بازی است.

حاجی‌زاده مقدم با بیان این‌که رمزارزها از جهت فراهم کردن امکان ناشناس ماندن کاربردی شبیه اسکناس و پول نقد دارند، ادامه داد: در این نوع مبادلات الکترونیکی حریم خصوصی (Privecy) و حقوق شهروندی بیشتر حفظ می‌شود و نگرانی سوءاستفاده از داده‌های شخصی شهروندان توسط نهادهای متمرکز کمتر می‌شود.

وی با بیان این‌که به علت رشد سریع فناوری رمزارزها و عدم آشنایی عمومی با مبانی آن، امکان سوءاستفاده از آن برای کلاهبرداری وجود دارد، خاطرنشان کرد: همانگونه که امکان کلاهبرداری از طریق شرکت‌های هرمی و گولدکوئیست وجود دارد، بیت‌کوین هم از این قاعده مستثنی نیست؛ چون این موضوع از مباحث فرهنگی است و به طور کلی باید مردم به هر جریانی که قول یک شبه پولدار شدن را می‌دهد، با تردید و شک نگاه کنند تا اسیر شیادان نشوند و سرمایه‌شان را در رشد و ترکیدن حباب‌های اقتصادی از دست ندهند. چون در حال حاضر رمزارزها نوسانات بسیاری دارند؛ از این‌رو نمی‌توانند ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب شوند و توصیه جدی به عموم اشخاصی که به طور تخصصی کارشان تجارت (trade) نیست، این است که سرمایه‌ای که وارد فضایی مانند رمزارز می‌کنند، در زندگی‌شان نقش حیاتی نداشته باشد و تحمل ریسک از دست دادن کامل آن را داشته باشند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به بحث قراردادهای هوشمند، افزود: قراردادهای هوشمند یک انقلاب و تحول بنیادین در عرصه تحول دیجیتال هستند و به مرور کاربردهای بیشتری پیدا خواهند کرد. شبکه‌ای مانند «اتریوم» هم‌اکنون مانند یک کامپیوتر بزرگ جهانی عمل می‌کند که می‌تواند بسیاری از کاربردهایی را که قبلاً در انحصار غول‌های فناوری بود، به شکلی غیرمتمرکز و امن و شفاف عرضه کند. البته این موضوع تنها مختص رمز ارزها نیست. به واسطه اعتماد موجود در بستر بلاکچین بحث قراردادهای هوشمند و امضاهای الکترونیک با مزایای قانونی غیرقابل انکار بودن، آسان و در دسترس بودن مطرح است.

حاجی‌زاده مقدم رشد بلاکچین را ناشی از ظرفیت‌های آن دانست و با بیان این‌که حتی مبادلات طلا و سهام را می‌توان با اعتماد و شفافیت و سادگی بیشتر در بستر بلاکچین انجام داد، تصریح کرد: در این بستر مطمئن محدودیت برای عرضه هیچ کالایی نیست و امکان مبادله آسان را فراهم می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، بلاتکلیفی از نظر قانون‌گذاری را از معایب رمزارزها برشمرد و افزود: هنوز دید منفی در سیاستگذاران نسبت به رمز ارزها وجود دارد و در کسب و کارها در گوشه و کنار دنیا به‌تدریج و با احتیاط استفاده از آن شروع شده است. البته بازیگران بزرگی نیز در یکی دو سال اخیر تردید نسبت به رمزارزها را کنار گذاشته‌اند. اما متأسفانه در کشور ما هنوز قانون مشخصی در این‌باره وجود ندارد و حتی گاهی بنظر می‌رسد دیدگاه سیاستگذار در خصوص جنبه‌های مفید این فناوری اشتباه است. مثلاً گاهی عنوان می‌شود که رمز ارزها ابزار مناسبی برای دور زدن تحریم‌هاست که چنین نیست.

حاجی‌زاده مقدم با انتقاد از نبود قانون مشخص برای رمز ارزها در کشور ادامه داد: از این‌رو کسب و کارهای بزرگ از جمله بانک‌ها و صرافی‌ها و حتی شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها در زمینه فعالیت در این حوزه محدودیت دارند و نمی‌توانند ابتکار عمل داشته باشند و با موانع و محدودیت‌هایی روبرو می شوند که می‌تواند مردم را به طرف راه‌های مبادله زیرزمینی رمزارزها سوق دهد و کنترل ریسک‌ها و مخاطرات دشوارتر شود.

وی خاطرنشان کرد: این فناوری فرصتی را برای بهینه‌سازی بسیاری از فرآیندها هم در حوزه‌های مالی و اقتصادی و هم در حوزه حکمرانی و دولت الکترونیک فراهم می‌کند و به کمک این فناوری می‌توان بسیاری از مسایل و دشواری‌های موجود مانند قاچاق و فساد در توزیع منابع عمومی را با هزینه کمتر، شفافیت بیشتر و فسادپذیری کمتر مدیریت کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که در این فناوری(بلاکچین) امکان دستبرد و از دست دادن دارایی مانند موارد کاغذی وجود دارد، یادآور شد: آموزش و فرهنگ‌سازی همگام با گسترش کاربرد ابزارهای نوین ضروری است.

حاجی‌زاده مقدم خاطرنشان کرد: این شرکت دانش‌بنیان با ایجاد شبکه اعتماد کسب و کار در بستر مبتنی بر بلاکچین، می‌کوشد فرصت‌های جدیدی برای توسعه خدمات دیجیتال در کشور مانند بانکداری الکترونیکی، کارگزاری و بیمه الکترونیکی، تجارت برخط فراهم کند.

وی یادآور شد: این شرکت از جمله با خدماتی چون احراز هویت غیرحضوری و امضای دیجیتال و قراردادهای هوشمند، تاکنون موفق شده سرویس‌هایی چون فعال‌سازی سجام و تعریف مشتری و افتتاح حساب بانکی و امضای دیجیتال قانونی بر بستر موبایل را به کاربران ارائه و عملیاتی کند و تاکنون صدها هزار نفر از هموطنان از خدمات امضای دیجیتال بانکی و احراز هویت غیر حضوری استفاده کرده‌اند.

نظرات
  • 0 نظر