جزئیات و شرایط واردات بدون انتقال ارز اعلام شد

  • 1399/02/28 00:37:37
  • 0 نظر
  • 277
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 190345

به گزارش فبنا، بانک مرکزی به دنبال طرح مجدد رویه واردات بدون انتقال ارز توضیحات ضروری زیر را اعلام کرد:

این بانک طی دو سال اخیر در راستای ساماندهی جریان ارز حاصل از تجارت خارجی کشور و ایجاد شفافیت و توجه جدی به تولید داخل، اقدام به ایجاد بستر و زیرساخت‌های شفاف در کنار سامانه جامع تجارت کشور کرده است و بر اساس آن، رویه‌های مشخص برای عرضه ارز حاصل از صادرات با توجه به شرایط تحریم تعریف و عملیاتی کرده است.

لذا صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌های زیر به چرخه اقتصاد کشور برگردانند:

1- ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما به‌ واسطه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه کنند.

2- صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به تامین نیازهای واردات خود اقدام کنند.

3- صادرکنندگان می‌توانند بخشی از ارز صادراتی خود را به واردکنندگان دیگر واگذار کرده و ارز خود را در اختیار آنها قرار دهند.

4- صادرکنندگان می‌توانند بخشی از درآمد صادراتی خود را به‌ صورت اسکناس به کشور وارد کرده و به صرافی‌های مجاز و بانک‌ها بفروشند.

این گزارش خاطر نشان می‌کند در تمام روش‌های یادشده نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و به‌ صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین و با ثبت در سامانه تعهد صادرکننده به برگشت ارز به چرخه اقتصادی ایفا می‌شود.

همچنین امکان ثبت‌وفروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بابت ورود سرمایه‌های خارجی، دارای مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی وزارت امور اقتصادی ودارایی، نیز فراهم شده است.

در کنار روش‌های یاد شده که منشا ارز آنها مشخص است بعضی مدعی هستند که دارای ارز با منشا خارج از کشور بوده و تمایل دارند که این ارز را در اختیار واردکنندگان برای واردات کالاهای ثبت سفارش شده طبق اولویت‌های تجاری و اقتصادی کشور قرار دهند. بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که از ورود منابع ارزی بدین طریق نیز استقبال می‌کند اما مشروط به آن که جریان ورود و مصرف ارز و منشا آن کاملا شفاف باشد. بر همین اساس مجدد اعلام می‌شود این بانک آماده است در صورتی که دارندگان ارز با منشا خارجی بتوانند منشا ارز خود را اعلام کنند و ارز مربوط به ثبت سفارش‌های اولویت‌دار تخصیص شود نسبت به صدور گواهی تخصیص ارز تحت عنوان ارز اشخاص اقدام کند.

همچنین بانک مرکزی معتقد است شرط اساسی در تقویت تولید داخل و توجه عملی به اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت شفافیت است.

بر همین اساس این بانک از تمام فعالان اقتصادی و نیز مسئولان ذیربط انتظار دارد در شرایط با اهمیت جاری به سمت اقتصاد و تجارت شفاف حرکت کنند.

نظرات
  • 0 نظر