تولید برنج اندونزی ریزشی شد

  • 1402/12/14 07:46:32
  • 0 نظر
  • 34
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 683953

به گزارش فبنا، اداره آمار اندونزی اعلام کرد که کشور آسیای جنوب شرقی 31.1 میلیون تن غلات در سال 2023 تولید کرد و تولید را از ژانویه تا آوریل 10.7 میلیون تخمین زد که نسبت به 13 میلیون تن در دوره قبل از آن کاهش داشت.

این دفتر اعلام کرد که پدیده آب‌وهوای ال‌نینو باعث کاهش کاشت برخی کشاورزان در دوره اکتبر تا دسامبر شد و انتظار می‌رود مناطق تولید برنج از ژانویه تا آوریل حدود 16 درصد کاهش یابد. انتظارات کاهش تولید باعث افزایش قیمت‌های خرده‌فروشی غلات شده است و نرخ تورم ماه فوریه این کشور آسیای جنوب شرقی را فراتر از پیش‌بینی‌ها تقویت می‌کند.

بر اساس داده‌های اداره آمار این کشور نرخ تورم اندونزی در ماه فوریه به 2.75 درصد افزایش یافت که از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان فراتر رفت. تورم اصلی، بدون اقلامی مانند سوخت، بدون تغییر نسبت به ماه قبل، 1.68 درصد بود. در حالی که تورم در اندونزی نشانه هایی از کاهش را نشان می‌دهد، نوسان قیمت مواد غذایی بر بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا فشار وارد کرده است.

تورم در چند گروه در سبد غذایی فوریه با افزایش قابل‌توجهی همراه بود که منجر به افزایش قابل‌توجه قیمت برنج به دلیل افزایش در بازار جهانی شد. شاخص قیمت خرده‌فروشی این سازمان آماری در ماه فوریه 15157 روپیه ( 0.9663 دلار) به ازای هر کیلوگرم بود که بالاترین رقمی است که تاکنون ثبت کرده است.

اندونزی واردات مواد غذایی اصلی را افزایش می‌دهد تا قیمت‌ها را در بحبوحه پیش‌بینی افزایش تقاضا در آستانه ماه مبارک رمضان، کنترل کند. دولت اندونزی امسال 1.6 میلیون تن، علاوه بر دو میلیون تنی که قبلاً تصویب شده است به واردات برنج اضافه می‌کندتا بتواند قیمت‌ها را مهار کند.

دیوید سوموال، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی آسیا گفت که احتمالاً قیمت برنج در ماه‌های آینده بالا باقی خواهد ماند. وی گفت انتظار می‌رود این وضعیت در نیمه اول سال به دلیل ال نینو و اثرات ممنوعیت هند بر برخی صادرات برنج که به افزایش قیمت جهانی برنج کمک کرده است، ادامه یابد.

وی به مقامات هشدار داد که افزایش قیمت برنج را از اوایل سال 2024 منتهی به ماه رمضان و عید فطر که بین 10 مارس تا 9 آوریل است، پیش‌بینی کنند. این ماه‌ها به طور سنتی با افزایش تقاضا برای برنج همراه است که به نگرانی‌های تورم فصلی کمک می‌کند.

نظرات
  • 0 نظر