رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛

کسری ٣٠٠هزارمیلیاردی بودجه امسال/ کوتاهی در فروش فرآورده‌های نفتی

  • 1400/05/31 09:47:47
  • 0 نظر
  • 233
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 404671

به گزارش فبنا، به نقل از صدا و سیما، محمدرضا پورابراهیمی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه وضعیت منابع ما در بخش‌های مختلف دچار اشکالات اساسی است، گفت: مجموع درآمدهای ما در بخش مالیاتی (90 درصد) و بخش فروش اوراق تقریباً تحقق یافته، ولی در بخش درآمدهای گمرکی (35 درصد)، فروش نفت (15 درصد) و درآمدهای حاصل از شرکت‌های دولتی بسیار پایین است.

وی افزود: این دغدغه وجود دارد که کسری بودجه در پایان سال حدود 250 تا 300 هزار میلیارد تومان باشد و باید برای این کسری تمهیداتی اندیشید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت گذشته در استفاده از فرصت فروش فرآورده‌های نفتی سهل انگاری کرد، گفت: جالب است مردم بدانند ما تحریم نفت هستیم، ولی تحریم فرآورده‌های نفتی نیستیم.

پورابراهیمی بیان کرد: مطالبه جدی ما در کمیسیون اقتصادی از وزیر نفت دولت سیزدهم تغییر و بازنگری در ساختار فروش نفت و تغییر ماهیت فروش نفت خام و تبدیل به فرآورده‌های نفتی است.

سید محمدهادی سبحانیان، کارشناس بودجه نیز با حضور در این برنامه گفت: اگر کسری بودجه جبران نشود، تأمین کسری بودجه از راه‌هایی صورت می‌گیرد که تورم سنگینی را به سفره مردم تحمیل می‌کند.

به گفته این کارشناس، طبق آمار و ارقام منتشر شده در حوزه تورم تولیدکننده در بهار 1400، رقمی قابل توجه و بالای 70 درصد است و این رقم به زودی وارد سبد مصرفی خانوار می‌شود به همین دلیل لازم است بودجه اصلاح شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات بودجه کشور تخصیص آن به دستگاه‌ها به جای تخصیص بودجه به برنامه است.

سبحانیان تأکید کرد: در کوتاه مدت چاره‌ای جز ظرفیت سازی برای فروش اوراق بیشتر برای دولت وجود ندارد.

کارشناس بودجه گفت: برای بودجه 1401 نیاز به اصلاح جدی و ساختاری بودجه است.

نظرات
  • 0 نظر