چرا هر چه کارون را لایروبی می‌کنند، باز هم ته‌نشین می‌شود؟

  • 1400/01/25 09:34:48
  • 0 نظر
  • 327
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 334972
به گزارش فبنا، عبدالله سردسته در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت لایروبی رودخانه کارون اظهار کرد: در رودخانه کارون در یک سال گذشته تاکنون بالغ بر 963 هزار مترمکعب لایروبی انجام شده است.

وی با اشاره به روند لایروبی کارون در مقطع اهواز افزود: از پایین‌دست رودخانه کارون در مقطع اهواز تا پل پنجم، لایروبی انجام شده است و اکنون باید دستگاه لایروب به سمت دیگر برود. در حال تعمیر و سرویس دستگاه لایروب (کاترساکشن) فعال در رودخانه کارون هستیم تا مقدمات عبور این دستگاه از پل و رفتن آن به سمت دیگر رودخانه انجام شود.

مدیر لایروبی و اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: پس از اتمام عملیات سرویس و نگهداری دستگاه لایروب، برنامه داریم رودخانه کارون در مقطع اهواز حدفاصل پل پنجم تا پل نادری را لایروبی کنیم البته این موضوع به معنای آن نیست که همه عرض رودخانه لایروبی شود بلکه کار لایروبی بر اساس محدودیت‌های اعتباری و نیاز آب‌گذری انجام می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌شود در حدود عرض 60 متر که دستگاه کاترساکشن عملکرد مطلوبی دارد و عمقی که بخش مهندسی رودخانه سازمان آب و برق اعلام می‌کند، کار لایروبی را در رودخانه کارون انجام دهیم.

سردسته با بیان اینکه وجود سازه‌های مختلف روی رودخانه کارون یکی از مهم‌ترین عوامل ترسیب (ته‌نشینی) در این رودخانه است، گفت: رژیم و قدرت جریان در رودخانه کارون و وجود سازه‌های مختلف روی آن به شکلی است که هر میزان لایروبی در کارون انجام شود، مجددا رسوب‌گذاری رخ خواهد داد و همواره در این رودخانه، شدت رسوب‌گذاری بالا است.

نظرات
  • 0 نظر