افت 2.8 درصدی شاخص فرابورس در مرداد

  • 1401/06/05 09:41:41
  • 0 نظر
  • 160
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 545524
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مرداد امسال طی 21 روز معاملاتی، روزانه به طور متوسط 44 هزار و 406 میلیارد تومان معامله صورت گرفت. بیشترین ارزش معاملات فرابورس در دومین ماه تابستان نیز به ثبت بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان داد و ستد مالی در روز 24 مرداد بر می‌گردد.

همچنین در پایان معاملات مردادماه، شاخص کل فرابورس به عدد 18 هزار و 990 واحد رسید که کاهشی 2.8 درصدی را نشان می‌داد.  ارزش بازار فرابورس نیز به یک هزار و 809 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه قبل 2 درصد کاهش را نشان می‌داد.

میانگین حجم معاملات فرابورس در روزهای معاملاتی مرداد ماه 4 میلیارد برگه در روز بود و سه‌شنبه 18 مرداد ماه با رد و بدل شدن 22.8 میلیارد برگه مالی، بیشترین حجم از دارایی‌های مالی در فرابورس مورد معامله قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید: فعالان بازار سهام، در 21 روز معاملاتی بازارهای اول، دوم و پایه، به طور متوسط معاملاتی به ارزش 935 میلیارد تومان را رقم زدند. در این مدت به طور میانگین، مالکیت 2.7 میلیارد برگه سهم در هر روز جابه‌جا شد.

بیشترین ارزش معاملات سهام فرابورس در مرداد ماه معادل 3 هزار و 631 میلیارد تومان بود که در روز 18 مرداد ماه رقم خورد. این همزمان با رد و بدل شدن 21.8 میلیارد برگه مالی بود که رکورد حجم معاملات را نیز از آن خود کرد.

در مردادماه بازار دوم با ثبت معاملاتی به ارزش هفت هزار و 292 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش نشان می‌داد. در بازار اول فرابورس در 21 روز معاملاتی این ماه، 4 هزار و 766 میلیارد تومان معامله رقم خورد که نسبت به مرداد سال قبل 48 درصد کاهش یافته بود. در روزهای معاملاتی دومین ماه از تابستان، هفت هزار و 575 میلیارد تومان معامله نیز در بازار پایه فرابورس رقم خورد که از افتی 16 درصدی نسبت به مرداد سال قبل حکایت داشت.

در ماهی که گذشت، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین سهم از کل ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام را از آن خود کرد. گروه سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات شیمیایی نیز در رتبه‌های بعدی معاملات با بیشترین سهم از ارزش معاملات قرار گرفتند.

همچنین بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در ماهی که گذشت میزبان معاملاتی به ارزش بیش از 900 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به ارزش معاملات مرداد سال گذشته‌ی این بازار 688 درصد افزایش نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز در این ماه با 745 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 800 هزار و 906 میلیارد تومان رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی در دومین ماه از تابستان معادل 42 هزار و 413 میلیارد تومان بوده است و به طور میانگین 467 میلیون ورقه مالی اسلامی در روزهای معاملاتی مرداد ماه داد و ستد شده است.

در مرداد ماه متوسط ارزش معاملات صندوق‌های قابل معامله به روزانه یک هزار و 34 میلیارد تومان رسید، همچنین حجم معاملات این صندوق‌ها به طور میانگین 910 میلیون ورقه بود.

در ماهی که گذشت به طور متوسط روزانه 22 میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن مورد معامله قرار گرفته است. متقاضیان تسه در 21 روز معاملاتی، به طور متوسط 168 هزار ورقه تسه را خرید و فروش کردند و بازار تسه در دومین روز مرداد از روزهای دیگر هم در حجم و هم در ارزش داغ‌تر بوده است.

این گزارش می‌افزاید: متقاضیان اوراق گواهی تسهیلات مسکن در دومین ماه تابستان در مجموع، معاملاتی به ارزش 467 میلیارد تومان را رقم زدند.

همچنین در مرداد ماه معامله‌گران بیش از 21 هزار میلیارد تومان از واحدهای صندوق قابل معامله را رد و بدل کردند که از افزایشی 112 درصدی نسبت به مرداد سال قبل حکایت داشت.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر