روغن موتور ایرانی تائیدیه بنز را گرفت

  • 1400/06/23 21:42:57
  • 0 نظر
  • 318
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 408677

به گزارش فبنا، محمد حسین رزاقی امروز در نشست خبری با بیان اینکه تاییدیه خودروسازان به این ترتیب است که علاوه بر فرمولاسیون فرآیند تولید و بسته بندی را نیز تایید می‌کنند همچنین عملکرد روغن موتور نیز با توجه به ویژگی موتور باید تایید شود، اظهار کرد: بنابراین روغن موتور مگلوب فراتر از استانداردهای ای پی آی جهانی بوده و اتفاق بزرگی را در صنعت روغن موتور کشور رقم زده است.

وی درباره گرید مگلوب ادامه داد: این محصول برای اتومبیل‌های کلاس یک جهانی است که قبلا وارد می‌کردیم اما اکنون مهمترین تمرکز ما کمک به عدم نیاز به واردات برای خودروهای مدل بالاست که منجر به حفظ عرضه کشور نیز خواهد شد.

رزاقی در پاسخ به سوالی در خصوص فروش کشتی های این شرکت گفت: از 8 فروند کشتی نفتکش  این شرکت، دودستگاه باقیمانده بود که به دلیل فرسودگی و سن بالای این کشتیها نگهداری‌شان مقرون به صرفه نبود و با توجه به قوانین بین‌المللی، صرفا در یک مسیر خاص به سمت هندوستان قابلیت استفاده داشتتند؛ بنابراین بهترین راه فروش این کشتیها بود که آخرین آنها اخیرا به فروش رفته است.

وی در ادامه در خصوص مطالبات معوقه از وزارت نفت گفت: این مطالبات در ابتدا 102 میلیون دلار بود که با مستندات این شرکت به 110 میلیون دلار افزایش یافت که پرونده در دست بررسی است تا پیش از مجمع، بخشی از این مطالبات در صورت‌های مالی منعکس شود که با توجه به اهمیت بررسی کامل‌تر، موفق نشدیم و همچنان پرونده مفتوح است و امید است در آینده‌ای نزدیک، شاهد وصول این مطالبات باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان رشد فروش حجمی این شرکت را 10 درصد و رشد پنج ماهه را پنج درصد عنوان کرد و گفت: این میزان بالاترین رشد بین شرکت های روانکار است.


وی با بیان اینکه ما اکنون با مشکل خوراک مواجه هستیم خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها به سمت خوراک سنتزی شیفت کرده‌اند بنابراین قابلیت استحصال لوبکات را ندارند که منجر به بروز مشکلاتی برای ما شده است.

 
رزاقی گفت: طبق آمار بورس کالا حجم لوبکات پالایشگاه‌های تهران و اصفهان 130 هزار تن (نزدیک 30 درصد) کاهش یافته که رقم قابل توجهی است. 


وی درباره دلایل کاهش تولید خوراک خاطرنشان کرد: پالایشگاه اصفهان سه اورهال بزرگ داشته که منجر به کاهش دریافت خوراک شده و این در حالی است که ما 30 هزار تن از خوراک خود را از این پالایشگاه دریافت می‌کردیم اما به رغم این موانع با مدیریتی که اعمال شد لوبکات را از بندرعباس وارد کردیم اما با وجود کاهش دریافت خوراک توانستیم جهش تولید و فروش داشته باشیم. 


وی با بیان اینکه هر گونه اخلال در  تولید ما بازار را نیز دچار چالش می‌کند به موضوع قیمت خوراک اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت خوراک به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی 10 هزار و 500 تومان رسیده اما از دیگر سو قیمت روغن پایه روند ثابت و نزولی داشته است اما طبق هماهنگی‌هایی که بین صادرکنندگان وجود دارد اجازه ندادیم قیمت منطقه‌ای روغن صادراتی ایران کاهشی باشد.


مدیر عامل شرکت نفت سپاهان تصریح کرد: میانگین قیمت خوراک نسبت به سال گذشته 50 تا 60 درصد افزایش یافته است. 
رزاقی ابراز امیدواری کرد که پالایشگاه‌های آبادان و تبریز لوبکات سنگین را وارد مدار تولید کنند چرا که کمبود این محصول روی صنعت روانکار از جمله حمل و نقل تاثیرگذار است.


وی میزان نیاز لوبکات در کشور را دو میلیون تن در سال اعلام کرد که پنج پالایشگاه کشور امکان تولید آن را دارند. 
وی یادآور شد: نفت سپاهان روزانه قابلیت دریافت 15 هزار و 500 تن لوبکات را دارد اما به دلیل کمبود در حال حاضر 13 هزار و یکصد تن دریافت می‌کنیم. 


وی از تعویض روغنی‌ها به عنوان حلقه مفقوده زنجیره یادکرد و افزود: موضوع بعدی کمبود روغن دیزل است که بنا بر راه‌حل ما تمام پایانه‌های حمل بار و مسافر و سایت‌های فروش و تعویض روغن این محصول را ارایه خواهیم کرد. 


وی با بیان اینکه در حوزه صادرات به لحاظ حجمی 2 درصد رشد داشته‌ایم گفت:‌ اگر خوراک تامین می‌شد ما بیش از این صادرات داشتیم اما در هر حال پیش بینی این است که با شرایط کنونی به 300 میلیون دلار صادرات نزدیک می‌شویم و همه ارز را نیز وارد کشور می‌کنیم. 


رزاقی هزینه سرمایه‌گذاری روی اجرای پروژه‌های یاد شده را حدود شش هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: شش پروژه در دست اجرای شرکت ایت، جدیدترین پروژه ما پایانه صادراتی 35 هزار تنی مخازن است که امیدواریم تا بهمن به بهره‌برداری برسد و به این ترتیب کشتی‌ها از بندرعباس هم اعزام خواهند شد. 


وی ادامه داد: افزایش صد هزار تنی ظرفیت از دیگر برنامه‌های در دستور کار است که البته موانع تکمیل ظرفیت 15 هزار و 500 بشکه‌ای خوراک را نیز پیش رو داریم که اگر این مشکل نبود روزانه دو هزار تن به تولیدات شرکت اضافه می‌شد. 


به گفته وی برنامه ما این است که از پایانه صادراتی چابهار به صورت فله صادر کنیم تا سهم‌مان در بازارهای کشورهای منطقه افزایش یابد. 

نظرات
  • 0 نظر