کارنامه تسهیلات دهی بانک مسکن به بخش مسکن طی دو ماه ابتدایی امسال منتشر شد

اهرم نجات بازار مسکن از رکود مطلق

  • 1398/03/25 22:43:41
  • 0 نظر
  • 864
  • منبع : پایگاه خبری بانک مسکن
  • کد خبر : 29552

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گزارش عملکرد دو ماه نخست سال 98 از حجم تسهیلات دهی بانک مسکن در بخش های مختلف ساخت، خرید و جعاله بازار مسکن نشان می دهد: طی ماه های فروردین و اردیبهشت امسال، بانک مسکن به عنوان بانک عامل این حوزه به صورت فعال و موثر در جهت ساماندهی و ایجاد تعادل در بازار فعالیت کرده است. به طوری مطابق با آمار منتشر شده مربوط به تسهیلات اعطایی در سه بخش مذکور حاکی از آن است که این بانک طی دو ماه ابتدایی امسال در بخش خرید مسکن معادل 17 هزار و 344 فقره به ارزش 933 میلیارد و 865 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

بررسی ها حاکی از آن است که تسهیلات اعطایی در بخش خرید مسکن طی دو ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ریالی معادل 3.9 درصد افزایش داشته که به عنوان نقطه قوت کارنامه تسهیلات دهی این بانک محسوب می شود. البته حجم تسهیلات اعطا شده در این بخش به میزان اندکی معادل 3.6 درصد نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته کاهش را نشان می دهد. کاهش اندک حجم تسهیلات اعطا شده به این بخش از بازار مسکن در مقایسه با افت حجم معاملات طی این ماه قابل توجه و به عنوان یک نقطه امید است.
آمارهای رسمی منتشر شده از وضعیت تحولات بازار مسکن به لحاظ حجم معاملات خرید و فروش مسکن حاکی از آن است که تقاضای موثر در بازار مسکن طی ماه های ابتدایی امسال در شهرهای تهران و همینطور سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور به دلیل رشد قیمت و کاهش قدرت خرید در یک روند نزولی قرار گرفته است و نشانه های اولیه خروج بازار مسکن از دوره رونق به تدریج نمایان شده است. به طوری که حجم معاملات انجام شده در این بخش در شهر تهران بیش از 20 درصد و در سایر شهرهای بزرگ در حدود 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است این در حالی است که حجم تسهیلات اعطایی به بازار خرید مسکن فقط 3 درصد کاهش را تجربه کرده است. این موضوع نشان می دهد بخش عمده و قابل توجه متقاضیان باقی مانده و فعال در بازار مسکن با استفاده از تسهیلات خرید بانک مسکن موفق به انجام معامله شده اند. به این معناکه تسهیلات خرید مسکن به یک اهرم نجات بازار از ورود به یک دوره رکود مطلق تبدیل شده است.
علاوه بر بخش خرید، گزارش عملکرد منتشرشده از بازه زمانی مذکور نشان می دهد تسهیلات اعطایی به بخش ساخت نیز معادل یک هزار و 446 فقره به ارزش 177 میلیارد و 664 میلیون و 100 هزار تومان طی دو ماه ابتدایی سال جاری بوده است. در عین حال بانک مسکن طی این مدت به بخش جعاله مسکن نیز معادل 12 هزار و 494 فقره تسهیلات به متقاضیان سراسر کشور پرداخت کرده است. ارزش ریالی تسهیلات اعطایی به این بخش معادل 214 میلیارد و 483 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.
کارشناسان بازار مسکن با توجه به وضعیت کنونی تحولات رخ داده در این بخش به مجموعه دولت و شبکه بانکی پیشنهاد می دهند از آنجاکه میانگین قیمت هر مترمربع مسکن طی یکسال اخیر در شهر تهران 2 برابر و در سایر شهرها نیز با رشد قابل توجهی مواجه بوده است و در مقابل قدرت خرید تقاضای مصرفی به شدت کاهش پیدا کرده است؛ لازم است سقف تسهیلات تخصیص یافته به بخش مسکن متناسب با تورم مسکن به گونه ای مناسب تعدیل شود. به این معنا که تسهیلات پیش بینی شده برای این بخش به صورت توامان به دو سمت عرضه و تقاضا تعدیل و اختصاص داده شود.

نظرات
  • 0 نظر