بازار خودرو در اولین هفته سال جدید

افزایش تقاضا برای مدلهای ١٤٠١

  • 1401/01/18 09:36:09
  • 0 نظر
  • 435
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 482399
به گزارش فبنا، سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت اولین هفته بازار خودرو در سال جدید، اظهار کرد: طی چند روزی که از آغاز به کار بازار خودرو در سال جدید می‌گذرد، بازار همچنان آرام است و تغییر چندانی در قیمت خودروها با مدل 1400 دیده نمی‌شود اما در مقابل، فاصله قیمت بین محصولات تولیدی 1401 و 1400 قابل تامل بوده است و اختلاف قیمت 10 تا 15 میلیون تومانی دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، تصریح کرد: علیرغم اینکه طی چند روز اخیر شروع به کار بازار بصورت رسمی، خریدار در بازار همچنان کم است اما تقاضا برای خودروهای با مدل جدید (1401) بیشتر است؛ همین افزایش تقاضا برای خرید خودرو با مدل 1401 و با توجه به اینکه تعداد خودروهای با مدل جدید در حال حاضر (نسبت به خودروهای مدل سال گذشته) کمتر است، منجر به ایجاد فاصله قیمت‌ها شده و قیمت خودروهای تولیدی سال جدید را افزایش داده است. 

وی خاطر نشان کرد: بطور مثال پژو 206 تیپ 2 با مدل 1400 در محدوده 265 میلیون تومان قرار دارد اما مدل 1401 آن  276 میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس 1400 حدود 280 میلیون تومان و مدل جدید آن 297 میلیون تومان قیمت دارد. باتوجه به اینکه از محصولات گروه خودروسازی سایپا تاکنون تنها کوییک فاکتور شده است، کوییک 1401 در محدوده قیمتی 207 میلیون تومان قرار دارد، در حالیکه قیمت کوییک تولید سال گذشته 197 میلیون تومان است اما قیمت سایر محصولات این خودروساز تغییر خاصی نسبت به قیمت‌های پایانی سال گذشته نداشته است.

موتمنی ادامه داد: همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه هفته اول طی شد، خریدار بصورت قابل توجه برای خرید مراجعه نکرده اما متقاضی برای خرید مدل‌های 1401 وجود دارد.

وی برای هفته‌های پیش‌رو بازار پیش‌بینی کرد: در هرصورت این موضوع به عوامل مختلفی همچون خبرهای سیاسی- اقتصادی، میزان عرضه، نوسان ارز و.. بستگی دارد. چنانچه نوسان ارزی خاصی ایجاد نشود و عرضه به درستی صورت گیرد، مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد و بازار همچنان آرام خواهد ماند اما اگر نیاز بازار تامین نشود، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

موتمنی تاکید کرد: بازار خودرو سال‌هاست که دچار فاصله قیمتی بسیار با قیمت‌های مصوب بوده و دچار آشفتگی است که به سبب عرضه کم خودرو به بازار ایجاد شده است. اگر خودرو متناسب با نیاز بازار عرضه و نیاز بازار تامین شود، دیگر فاصله قیمتی نخواهیم داشت اما متاسفانه طبق آمار، میزان عرضه در سال گذشته نسبت به سال 1399 نیز کمتر شده بود و از 800 هزار دستگاه فراتر نرفت؛ این در حالیست که نیاز بازار بیش از یک میلیون دستگاه است.

این مقام صنفی ضمن اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر افزایش 1.5 برابری تولید خودرو در سال جدید، گفت: امید است که خودروسازان تولید را افزایش دهند. چنانچه تولید و عرضه نیز بیشتر شود،  بازار نسبی و آرامی برای سال جاری خواهیم داشت.

نظرات
  • 0 نظر