برگشت عشایر از کوچ به دلیل کرونا 15 تا 30 روز به تاخیر افتاد

  • 1399/01/17 22:40:57
  • 0 نظر
  • 305
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 168284
- اخبار اقتصادی -

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با آخرین وضعیت عشایر و وضعیت مواجهه آنها بیماری ویروسی کرونا  اظهار داشت: خوشبختانه گزارشی از مرگ و میر یا ابتلای گسترده عشایر به بیماری کرونا نداشتیم و تنها یک نفر در خراسان جنوبی و  یک نفر در خراسان شمالی به این بیماری مبتلا شده اند  که با طی مراحل درمان در حال بهبود هستند.

وی افزود: برای اینکه این بیماری در میان دیگر اعضای خانواده آنها و جوامع شیوع پیدا نکند آن دو خانواده نیز قرنطینه شده اند.

 رئیس سازمان امور عشایر یاد آور شد که  از مهم‌ترین دلایل کاهش ابتلای جوامع عشایری در مقایسه با جوامع شهری به بیماری کرونا؛ پراکندگی جمعیتی آنها است.

وی افزود: سازمان امور عشایر و ادارات کل ها و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اطلاعرسانی مناسبی درباره بیماری کرونا برای جوامع عشایری انجام داده اند به طوری که می توان گفت که  بیماری در میان این جوامع کنترل شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد که در مناطق عشایری مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دیگر موارد بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا در اختیار آنها قرار گرفته است.

غندالی در پاسخ به اینکه چرا اجازه بازگشت عشایر از قشلاق داده نشده است گفت: در صورتیکه عشایر از قشلاق برگردند باید از مراکز جمعیتی شهر و روستا بگذرند که همین امر در زمان اوج بیماری کرونا منجر به مواجهه با این بیماری و ابتلای آنها خواهد شد.

برگشت عشایر از کوچ 15 روز تا یک ماه به عقب افتاد

وی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی و علوفه مناسبی نیز در مراتع وجود دارد به همین منظور زمان برگشت عشایر از کوچ به مدت 15 روز تا یک ماه به عقب افتاده است.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا الزامات مورد نیاز برای باقی ماندن طولانی تر عشایر در کوچ  فراهم است گفت: علوفه فراوانی در مراتغ  موجود است و در صورتی که نیاز به نهادهای دستی نیز وجود داشته باشد در اختیار آنها قرار خواهد گرفت؛ همچنین آرد و ارزاق مورد نیاز خود جوامع عشایری نیز در اختیار آنها قرار داد خواهد گرفت.

وی در پایان صحبت‌های خود به جوامع عشایری توصیه کرد که مسائل بهداشتی را رعایت کنند و از بازگشت زود هنگام خودداری کنند.

عشایر در حاشیه رودخانه ها و دره ها مستقر نشوند

 رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به بارندگی های پرحجم در روزهای اخیر گفت: به عشایر توصیه می شود که در دره ها و حاشیه رودخانه ها استقرار نکنند تا از بروز سیل های ناگهانی در امان باشند.

وی یادآور شد که اخیرا فردی در کازرون فارس به همراه خانواده و دام هایش در مواجهه با سیل جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر