در گفتوگو با ایسنا مطرح شد:
کرونا بازار نان بستهبندی را داغ کرد
- 1399/07/28 08:43:58
- 0 نظر
- 607
- منبع : ایسنا
- کد خبر : 256059
وی همچنین از افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مواد اولیه بستهبندی خبر داد و گفت: این مواد اولیه باید تبدیل به بسته بندی و کار چاپ هم روی آنها انجام شود که این موارد نیز در سال جاری افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین قیمت اقلامی مثل کارتن و سلفون به قدری افزایش داشته که در حال حاضر بخش عظیمی از قیمت محصول نهایی متشکل از قیمت مواد اولیه بستهبندی است.
مروت پور در ادامه در پاسخ به میزان افزایش قیمت نانهای بسته بندی نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: قیمت نانهای صنعتی در برخی اقلام افزایش قیمت جزئی و در برخی افزایش قیمتی نداشته است؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی در صورت افزایش قیمت ممکن است مشتریان خود را از دست بدهیم. به هر حال نانهای سنتی با قیمت کمتر همواره در اختیار مردم قرار دارد.
وی افزود: از طرف دیگر افزایش قیمت نان نیازمند مجوز سازمان حمایت است که به دلیل خاص بودن این کالا معمولا به سختی مجوز افزایش قیمت آن صادر میشود.
البته به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی ماشینی ایران این صنف در اردیبهشت ماه درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت داده بودند که با آن موافقت نشد، اما در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت مواد پتروشیمی، فقط هزینه بسته بندی یک بسته نان تست بالغ بر 1500 تومان است که با توجه به شرایط اقتصادی این میزان افزایش قیمت میتواند منجر به از رونق افتادن بازار نان بسته بندی شود؛ بنابراین در حال حاضر وقت مناسب برای درخواست افزایش قیمت نیست.
مروتپور همچنین از افزایش مصرف نان های بسته بندی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: با توجه به توصیههای بهداشتی در این دوره اقبال به نانهای صنعتی و بسته بندی بیشتر شد؛ به طوری که تولید این محصولات بعد از شیوع کرونا 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: هدف از تولید نان سنتی و حجیم به صورت انبوه و صنعتی این بود که نان با ارزش غذایی بیشتر و بهداشتیتر با ضایعات کمتر و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، اما به دلیل ناشی از اعمال تحریمها محقق نشد و به طور کلی همه دولتها فرصت ترویج مصرف این نوع نان در بین مردم را از دست دادند، اما در نهایت تهدید کرونا در این زمینه تبدیل به فرصت و بازار نان بسته بندی داغ شد.
به گزارش فبنا، به طور کلی افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در هفتههای اخیر صنایع غذایی و نساجی را دچار مشکل کرده است؛ تا جایی که محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی و دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از افزایش 130 تا 150 درصدی قیمت مواد پتروشیمی و در پی آن افزایش هزینههای بسته بندی صنایع غذایی در ماههای اخیر خبر داده و گفته بود که وقتی صنایع مادر مثل پتروشیمی، فولاد، برق و نظایر آن به صورت بی رویه افزایش قیمت داشته باشند روی صنایع دیگر هم تاثیر میگذارد؛ بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت کالاهای مختلف در ماههای اخیر همین است و دلیل دیگر هم نوسانات نرخ ارز.
عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران نیز گفته بود که پتروشیمیها به اندازه نیاز صنایع مواد اولیه در بورس عرضه نمیکنند؛ بنابراین در نتیجه عرضه قطره چکانی و کمتر از مصرف، رقابت ایجاد میشود. در این شرایط یک تریلی 20 تنی گرانول پلی پروپیلن که مصرف سه تا چهار روز یک کارخانه است و سه سال پیش 20 میلیون تومان قیمت داشته، در حال حاضر به 600 میلیون تومان رسیده است.
نظرات
- 0 نظر