علت افزایش قیمت جوجه یک‌روزه چیست؟

  • 1398/10/27 10:23:08
  • 0 نظر
  • 709
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 146500
به گزارش فبنا، محمدرضا صدیق‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق سنوات گذشته افزایش تقاضای جوجه گوشتی برای تامین مرغ شب عید از 15 دی ماه تا 20 بهمن هر سال اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: امسال با پیش‌بینی تولید 130 میلیون جوجه در دی ماه و 140 میلیون در بهمن ماه نسبت به عدد 121 میلیون جوجه در مدت مشابه سال گذشته، حدود 10 تا 15 درصد اضافه تولید جوجه داشته‌ایم و جای هیچگونه نگرانی در تامین جوجه گوشتی مرغداران وجود ندارد و باید به افزایش تولید مرغ حاصل از این جوجه تولید شده توجه داشت.

وی ادامه داد: برای کنترل مدیریت تولید و تقاضا ابزاری وجود دارد، به طوری که انجمن جوجه یک‌روزه و اتحادیه سراسری مرغ گوشتی بایستی میزان تولید را برنامه‌ریزی کنند و توانایی کنترل تقاضای جوجه‌ریزی مرغداران گوشتی با رعایت فواصل جوجه‌ریزی را داشته باشند. در این میان می‌بایست از این ابزار برای مدیریت تقاضا بهتر استفاده می‌شد تا شرایط کنونی که موجبات افزایش تقاضا و در نهایت افزیش قیمت را در بر داشته، بهتر مدیریت می‌شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه اضافه کرد: انجمن جوجه یک‌روزه طی مکاتبات متعدد آمادگی خود را به تشکلهای مربوطه برای برون‌رفت از شرایط ناپایدار فعلی اعلام کرده است تا جوجه تولیدی در شرایط عادی و مدیریت شده در اختیار واحدهای مرغ  گوشتی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تلاش خود را برای تداوم و ثبات تولید و قیمت در طول سال انجام دادیم، بطوریکه قیمت جوجه یک‌روزه ابتدا توسط انجمن حدود 3000 تومان و قیمت اعلامی توسط تنظیم بازار 2550 تومان اعلام شد، که نسبت به قیمت 2450 تومان سال گذشته، حدود 5 درصد رشد در نظر گرفته شد. البته انجمن به این قیمت اعتراض داشت.

صدیق‌پور تصریح کرد: ابتدای سال با افزایش تولید جوجه یک‌روزه و عدم جذب در بازار حدود 5 ماه، جوجه با میانگین قیمت 1500 تومان فروخته شد که با تولید 600  میلیون جوجه در ابتدای سال تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه بالغ بر 700 میلیارد تومان زیان کردند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با تعامل و برنامه‌ریزی و حضور موثر تشکل‌های مرغداران گوشتی و انجمن جوجه یک‌روزه در مراکز تصمیم‌گیر و ستاد تنظیم بازار به ثبات تولید و پایداری قیمت کمک کنیم.

نظرات
  • 0 نظر