چرا افزایش قیمت برق، مصرف را کاهش نداد؟

  • 1398/07/21 07:40:48
  • 0 نظر
  • 405
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 89999

به گزارش فبنا، اواخر نخستین ماه سال جاری، مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال 1398» ابلاغ شد. نخستین بند این مصوبه شامل حال همه مصرف کنندگان آب و برق می‌شود و از افزایش سالانه هفت درصدی بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال 1398 حکایت دارد.

مصوبه مذکور به طور اختصاصی، هم به پرمصرف‌ها پرداخته و هم به کم مصرف‌ها در دومین بند این مصوبه آمده است: با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضروری، علاوه بر میزان افزایش موضوع بند (1) این تصویب‌نامه، از ابتدای خردادماه، سالانه 16 درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. به‌عبارت دیگر طبق این بند پرمصرف‌ها تا 23 درصد افزایش تعرفه خواهند داشت.

این در حالی است که طبق بند پنجم این مصوبه خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش می‌دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش‌یافته با نرخ نخستین پله مصرف خواهند شد.

چرا افزایش تعرفه میزان مصرف را کاهش نداد؟

در این راستا، هادی مدقق - مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اطلاعات دوره سوم هنوز کامل نشده است، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دوره دوم باید گفت با تغییر تعرفه،  درصد مشترکین پرمصرف تغییر زیادی نکرده است. یعنی نمی‌توان گفت تعرفه به صورت مستقیم روی میزان مصرف تاثیر داشته است.

وی با تاکید بر این‌که عوامل متعددی در این‌ موضوع که مشترکین امسال بیش‌تر برق مصرف کردند، وجود دارد، گفت: یکی از دلایل این است که در سال 1397 در دوره تابستان خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده داشتیم و این موضوع باعث شده میزان مصرف برق کم‌تر شود. به عبارت دیگر میزان انرژی توزیع نشده زیاد بوده است. اما از آنجا که امسال خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشتیم، مصرف بیش‌تر شده است. به عبارت دیگر اگر تعرفه اثری هم گذاشته باشد، از آن طرف بهبود وضعیت تامین برق باعث شده است مشترکین مصرف بیش‌تری داشته باشند و این دو موضوع یکدیگر را خنثی کرده‌اند.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر ادامه داد:  دلیل دیگر که جزو نقاط ضعف محسوب می‌شود، این است که بحث تعرفه زمانی اثر خود را در قبض‌ها گذاشته و زمانی مشترکین متوجه افزایش شده‌اند که از افزایش تعرفه یک دوره گذشته و بعد مشترکین قبض خود را مشاهده کرده‌اند. بنابراین اثر خود را به موقع نگذاشته است.

مدقق افزود: هرچند در اردیبشهت‌ماه اطلاع‌رسانی کردیم و پشت همه قبوض به تفکیک مشترکین شرایطشان را بررسی کرده و اگر پرمصرف بودند به آن‌ها اعلام کردیم و هشدار دادیم که اگر با همین شرایط مصرف کنند، شامل افزایش تعرفه می‌شوند، اما برداشت این است که مشترکین به پشت قبوض خود دقت نکردند و روش اطلاع‌رسانی ما کافی نبوده است. البته روش‌های دیگر هم برای اطلاع‌رسانی استفاده کردیم اما اثری را که باید به موقع بگذارد نگذاشت.

به گفته وی در حال حاضر حدود 14 درصد مشترکین بالای الگوی مصرف، مصرف می‌کنند.

نظرات
  • 0 نظر