سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت:

قیمت کنجاله سویا در بنادر 2700 تومان تعیین شد

  • 1399/07/01 11:24:55
  • 0 نظر
  • 352
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 241209

به گزارش فبنا، محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص نهاده‌های دام و طیور اظهار کرد: از ابتدای سال تا 29 شهریورماه، 4 میلیون و 800 هزار تن واردات ذرت داشتیم که تامین این ماده نسبت به مقطع مشابه سال قبل 23 درصد بیشتر است. مصرف سالانه ذرت 10 میلیون تن است که 9 میلیون و 200 هزار تن آن از محل واردات و 800 هزارتن دیگر از محل تولید داخلی تامین می‌شود.

افزایش 17 درصدی تخصیص ارز روغن خام و 5 درصدی کنجاله سویا

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص روغن خام، دانه های روغنی و کنجاله سویا نیز گفت: خوشبختانه روند تخصیص ارز برای واردات این کالاها توسط بانک مرکزی مثبت شده است و تخصیص ارز روغن خام نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد و کنجاله سویا پنج درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مجموع موجودی کالاهای اساسی بنادر کشور بیش از سه میلیون و 300 هزار تن است، گفت: این موجودی قبلاً چهار  میلیون تن بوده است. همچنین مصوبه ستاد اقتصادی دولت مبنی بر اینکه واردکنندگان به شیوه اعتباری می‌توانند کالای خود را وارد کشور کنند، باعث شده بخش خوبی از کالاها از بنادر بارگیری شود.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار در خصوص کنجاله سویا نیز اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار قیمت کنجاله سویا را در بنادر 2700 تومان تعیین کرد. البته این قیمت مشروط بر این است که بانک مرکزی هزینه‌های مرتبط با نقل و انتقال ارز و کارمزد را حتما در قالب فیش خدمت برای واردکننده لحاظ کند تا واردات این محصول با صرفه اقتصادی باشد و انگیزه‌های لازم برای تامین این کالا فراهم شود.

البته این مبلغ در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار تعیین شد. به طوری‌که نرخ مصوب هر کیلو دانه روغنی سویا از 24150 به 2650 تومان و کنجاله سویا از 2450 تومان به 2700 تومان افزایش پیدا کرد.  سازمان حمایت نیز در این جلسه مکلف شده بود که تاثیر اصلاح نرخ این نهاده‌ها را بر قیمت محصولات نهایی مانند مرغ محاسبه کند و به کارگروه تنظیم بازار ارایه دهد تا این کارگروه در راستای حمایت از تولید و استمرار آن در قالب مجوزی به کارگروه تنظیم بازار استان‌ها ابلاغ کند.

نظرات
  • 0 نظر