ریزش سراسری بورس‌های اروپا و آمریکا

  • 1399/02/12 13:26:16
  • 0 نظر
  • 693
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 185830

به گزارش فبنا، به نقل از آسوشیتد پرس، در شرایطی که ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است، تلاش‌ها برای یافتن واکسن کرونا بیش از پیش شدت گرفته است. دانشگاه آکسفورد از موفقیت‌آمیز بودن نتایج آزمایش واکسن خود روی میمون‌ها خبر داده و تولید دوز بالای دارویی که در بیمارستان شهر شیکاگو موجب بهبودی شمار بالایی از بیماران در مراحل نهایی قرار دارد.  

بانک مرکزی ژاپن در نشست خود وعده داد حمایت بیشتری از بازارهای مالی از طریق خرید بیشتر اوراق بدهی انجام دهد. این بانک متعهد شد تا 15 تریلیون ین ( 140 میلیارد دلار) از اوراق مختلف شرکت‌ها را خریداری کند.

هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی ژاپن با نگرانی از پیامدهای مخرب کرونا بر روی اقتصاد جهانی گفته است که بخش بانکی در هفته های اخیر به شدت تحت فشار گرفته و این مساله بر روی توانایی بانک‌ها در مدیریت بحران‌های پیش رو تاثیر گذاشته است.  

در آسیا پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی کشورها برای نخستین بار در طول 60 سال اخیر وارد محدوده منفی شود. در کره جنوبی نیز پس از آن که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه منتهی به مارس به منفی 1.4 درصد رسید، مون جا این، رییس جمهور کره جنوبی از لزوم مواجهه با بدتر شدن پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر روی اقتصاد سخن گفته است.

روند بازگشایی تدریجی بخش‌های مختلف اقتصادی در کشورهای جهان کماکان ادامه دارد: در کانادا برخی از ایالتها محدودیتها را کاهش داده اند، در استرالیا اماکن توریستی نیز به روی مردم باز شده است، در آلمان و چین دانش آموزان و دانشجویان در برخی مناطق بر سر کلاس های خود حاضر شده اند و در نیوزلند نیز نخست وزیر این کشور از پیروزی بر کرونا خبر داده است.

دیوید لیون، تحلیل گر بازارهای مالی در بانک " جی پی مورگان" گفت: شاخصها وضعیت بهتری در مقایسه با ماه قبل دارند و دلیل آن نیز امیدوارتر بودن معاملهگران نسبت به بازگشت سریع شرایط به حالت قبل است، با این حال احتمالا شاهد یک روند بازیابی طولانی و آهسته خواهیم بود.

اما هنوز چالش‌های زیادی به قوت خود باقی مانده است و همه چیز هم رویایی نیست؛ تداوم بسته نگه داشته شدن واحدهای اقتصادی در سراسر جهان باعث شده است تا شرکت های بزرگ از بانک ها و خودروسازها گرفته تا شرکت های هواپیمایی زیان های سنگینی را در صورت سود و زیان سه ماهه نخست امسال خود اعلام کنند و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز با خطر ورشکستگی و اخراج نیروهایشان مواجه هستند. سودآوری دویچه بانک 67 درصد کاهش داشته است و بریتیش ایرویز شمار زیادی از خلبانان خود را اخراج کرده است.  

در آمریکا، رشد اقتصادی پس 23 فصل متوالی سرانجام منفی شد تا جایی که در سه ماهه نخست امسال، بزرگ ترین اقتصاد جهان 4.8 درصد کوچک شده که این رقم بیشتر از پیش بینی های قبلی و بدترین عملکرد فصلی اقتصاد آمریکا از زمان رکود بزرگ سال 2009 تاکنون محسوب می شود. جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در واکنش به این اتفاق کم سابقه گفته است که فدرال رزرو هر کاری از دستش برآید انجام خواهد داد تا شرایط به حالت قبلی بازگردد. وی با بیان اینکه نرخ بهره در سطح کنونی حفظ خواهد شد، نسبت به بازگشت اقتصاد به سطحی از ثبات اولیه در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرده است.  

میشل هیوسون، کارشناس ارشد بازار در موسسه "سی ام سی کپیتال مارکتس" گفت: به نسبت هفتههای قبل فضای روانی معاملات خیلی بهتر شده است و شاهدیم که روند صعودی شیوع بیماری در آسیا، اروپا و آمریکا کند و حتی در برخی از مناطق متوقف شده است. اکنون می توان امیدوار بود که با حمایت های بیشتر بانک های مرکزی، شاخص ها کم کم شروع به ایستادن کنند.

رشد اقتصادی در بسیاری از مناطق وارد محدوده منفی شده است تا جایی که در سه ماهه نخست امسال، بدترین عملکرد فصلی تاریخ بلژیک و اسپانیا به ثبت رسید و در فرانسه، اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال 2020 به میزان 5.8 درصد کوچکتر شده است که این رشد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. این برای دومین فصل متوالی است که اقتصاد فرانسه کار خود را با ثبت رشد منفی به پایان می رساند. در آلمان نیز تا پایان ماه مارس، متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به 3.5 درصد رسید که در مقایسه با ماه 0.3 درصد افزایش یافته است.

تاکنون بیش از سه میلیون و 308 هزار و 913 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین 234 هزار و 140 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 63 هزار و 871 نفر، ایتالیا با 27 هزار و 967 نفر، انگلیس با 26 هزار و 771 نفر،  اسپانیا با 24 هزار و 543 نفر  وفرانسه با 24 هزار و 376 نفر بوده است.

آدام تاباک، کارشناس سرمایه‌گذاری در بانک ولز فارگو گفت: چیزی که الان در بازارها شاهدش هستیم نوعی زورآزمایی بین افراد خوش بین نسبت به آینده و افراد واقع گراتر است که معتقدند هنوز برای گرفتن جشن پیروزی بر کرونا زود است.  

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 1.17 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 24 هزار و 345.72 واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی 500» با 0.92 درصد ریزش تا سطح 2912.43 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت 0.28 درصدی در سطح 8889.55 واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

هر چند دور تازه مذاکرات بین انگلیس و اتحادیه اروپا برای حل و فصل مساله برگزیت آغاز شده و قرار است این مذاکرات ویدیوئی به مدت دست کم سه هفته ادامه یابد، برخی از منابع آگاه در دولت انگلیس از تداوم اختلاف ها و پیشرفت بسیار کم در مذاکرات خبر داده اند.

میشل گوو، وزیر کابینه انگلیس با بیان اینکه انگلیس مایل به رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر روابط آینده است، این اتحادیه را متهم به نادیده گرفتن حقوق ماهی گیری انگلیس در آب های آزاد به عنوان کشوری مستقل کرده است. وی هم چنین از ارایه چارچوب زمانی برای حصول توافق پرهیز کرد و گفت: من پیشگو نیستم. فقط می توانم بگویم که پیشرفت هایی داشته ایم.  

اگر طرفین تا پایان امسال به توافقی مشخص نرسند، انگلیس بازار واحد اروپایی را نیز ترک خواهد کرد و روابط تجاری دو طرف کانال مانش تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود. دو طرف هم چنین تا ماه ژوئن برای رسیدن به چارچوب کلی فرصت دارند و در صورت منقضی شدن این مهلت می توانند با توافق یکدیگر آن را تمدید کنند.

 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 3.55 درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح 5901.21 واحد بسته شد. شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با عقب گرد 2.22 درصدی و ایستادن در سطح  10 هزار و 861.64 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با افت 2.12 درصدی در سطح 4572.18 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 1.89 درصد پایین رفت و به 6922.30 واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بهتری داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با افت 2.84 درصدی تا سطح 19 هزار و 619.35  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ 0.28 درصد بالا رفت و در سطح 24 هزار و 643.59 واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود 1.18 درصدی را تجربه کرد و در سطح 3912.58  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 2.39 درصد کاهش و ایستادن در سطح 5245.90 واحدی به کار خود خاتمه داد.  در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با 1.91 درصد صعود به 19.20 دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با جهش 0.08 درصدی به ازای 26.50 دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت 0.74 درصدی نسبت به روز قبل در سطح 1673.94 دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش 0.69 درصدی به ازای 14.87 دلار مبادله شد.

نظرات
  • 0 نظر