در گفت وگو با ایسنا اعلام شد
هنوز تصمیمی برای سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است
- 1398/08/19 07:42:51
- 0 نظر
- 355
- منبع : ایسنا
- کد خبر : 96900
اما در آخرین اظهار نظرها در این باره، فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی - در این باره به ایسنا گفت: تاکنون مصوبهای در این باره ابلاغ نشده است و اطلاعی نیز از برنامه دولت و مجلس در اینباره نداریم.
به گفته وی، شرکت پخش فرآوردههای نفتی مجری اجرای این طرح است و اگر برنامهای از سمت دولت و مجلس مصوب و به ما ابلاغ شود، اجرایی خواهد شد اما تاکنون مصوبهای ابلاغ نشده است.
چندی پیش هم علی ربیعی - سخنگوی دولت - ضمن اشاره به اینکه هنوز هیچ سناریویی برای سهمیهبندی و اصلاح قیمت بنزین تعیین نشده است، گفت: چند سناریوی مختلف در این زمینه در دولت مطرح است که سعی کردیم نظر اقتصاددانها، کارشناسان و جامعهشناسان را هم بگیریم.
به گفته وی، دیدگاههای کارشناسان اقتصادی و اجتماعی به سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانههای اقتصادی اعلام شده است. چند سناریو برای اصلاح قیمت مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.
این صحبتها در شرایطی است که در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین ایران حدود 110 میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود 94 میلیون لیتر در روز اعلام شده است. از سوی دیگر سرانه خودروها در ایران به ازای هر 1000 نفر 240 دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال 1397 حدود 88 میلیون لیتر بوده است. بر اساس اعلام مؤسسه مطالعات و کنترل ترافیک تهران، مصرف بنزین طی سالهای 1390 تا 1397 کمی کمتر از 50 درصد افزایش داشته است.
علاوهبر این، سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیشتر کرده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین میتوان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور میتواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یا سیاستهای قیمتی نیز میتواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین باشد.
فرید عامری - مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش - هم در اینباره به ایسنا گفت: در سطح کلان این مساله باید به سیاستهای قیمتی توجه شود چرا که تنها این مساله میتواند مشکلات موجود در عرضه بنزین را کاهش دهد، اما با توجه به شرایط معیشت مردم در شرایط فعلی افزایش مضاعفی را به خانوادهها وارد میکند.
وی با بیان اینکه میتوان از کارت سوخت برای اجرای سیاستهایی که زمانی قرار بود اجرایی شود اما اکنون به دستور مجلس شورای اسلامی متوقف شده است، استفاده کرد، اظهار کرد: اگر زمانی بخواهیم به سمت دو نرخی شدن پیش برویم، کارت هوشمند ابزاری است که میتوان برای اعمال این سیاست از آن استفاده کرد.
به گفته عامری، سیاست دو نرخی شدن قیمت بنزین در شرایط فعلی بسیار مناسب است؛ چرا که میتوان با سازوکارهایی قیمت را به گونهای افزایش داد که به تمام اقشار فشار وارد نشود و این مساله نه تنها عدالت اجتماعی است بلکه موجب افزایش درآمدهای دولتی نیز میشود.
نظرات
- 0 نظر