گزارش اولیه سانحه هواپیمای بوئینگ کاسپین در ماهشهر منتشر شد

  • 1398/11/07 19:42:59
  • 0 نظر
  • 440
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 149608
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، متن گزارش اولیه سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با سانحه هواپیمای بوئینگ کاسپین در ماهشهر به شرح زیر است؛

« تاریخچه رویداد:

پرواز شماره 6896 مورخ 1398/11/07 شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگMD83 به علامت ثبت EP-CPZ در ساعت 6:35 به وقت محلی از تهران به ماهشهر برنامه ریزی شده بود.

پس از انجام هماهنگی های پرواز ، این هواپیما با 136  مسافر و 8خدمه پروازی در ساعت 6:45 قیقه به وقت محلی از باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود 50 دقیقه پرواز و اوج گری تا ارتفاع 32 هزار پایی ، آماده فرود در باند 13 فرودگاه ماهشهر می شود.

در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت 7:36 به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی (ره) در فاصله حدود 100 متری باند متوقف شده است.

تمامی 144 سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است.

فقط به دو نفرسرنشین آسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده اند.  پرواز مذکور چارتر شرکت عملیات غیر صنعتی ماهشهر بوده است.

اطلاعات اولیه درباره رویداد:

اطلاعات اولیه ذیل به اطلاع دفتر بررسی سوانح و حوادث رسیده و هنوز تحلیلی از آن صورت نپذیرفته است:

هوای حاضر فرودگاه خوب (CAVOK) گزارش شده و میزان باد 280D/06 kt  بوده است.

باند قابل استفاده در فرودگاه ماهشهر باند شماره 31 (VOR/DME RWY31) به خلبان اعلام گردیده ولیکن براساس درخواست خلبان فرود هواپیما از باند 13(VOR/DME RWY13) صورت گرفته است. براساس مشاهدات پرسنل فرودگاه، هواپیما مقداری از طول باند را از دست داده و پس از فرود در باند 13 پس از برخورد با فنس فرودگاه از محوطه فرودگاه خارج شده و در بلوار نزدیک فرودگاه متوقف شده است.

براساس گزارش مدیر فرودگاه مجموعه نجات و آتش نشانی در کمتر از 4دقیقه پس از وقوع در محل سانحه حاضر و عملیات امداد ونجات، پیشگیری از آتش را مطابق رویههای طرح اضطراری فرودگاه انجام داده اند. تمامی امکانات جهت انتقال هواپیما به داخل فنس فرودگاه فراهم گردیده و بانظر کارشناسان بررسی سانحه و کارشناسان فنی شرکت هواپیمایی مذکور، اقدامات اولیه از قبیل برای تخلیه سوخت هواپیما و انتقال هواپیما به محل امن انجام گرفته است.

خسارت به هواپیما در حد کلی (Destroyed) می باشد.

اهم اقدامات صورت گرفته توسط سازمان

پس از کسب اطلاع از وقوع سانحه، مدیریت بحران در شهر ماهشهر فعال شده و به طور همزمان کارگروه ویژه بحران مشتمل بر تیم واکنش اضطراری شرکت هواپیمایی کاسپین به همراه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در تهران تشکیل و برای اعزام به سایت سانحه آماده شدند و با هواپیمای جایگزین آن شرکت در ساعت 11:35 به فرودگاه ماهشهر اعزام گردیدند.

مسافران پرواز برگشت با هواپیمای جایگزین به تهران انتقال داده شدند.

اطلاع رسانی عمومی در خصوص وقوع سانحه انجام پذیرفت.

وضعیت فرودگاه بررسی شده و عملیاتی بودن آن براساس شرایط موجود ، وفق استانداردهای فرودگاهی اعلام گردید.

جمع آوری مستندات اولیه و مصاحبه با خلبان و پرسنل فرودگاه انجام شده است.

بررسی این سانحه برابر آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) مصوب هیئت دولت و استانداردهای ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد پذیرفت و پس از جمع آوری اطلاعات اولیه؛ گزارش های تکمیلی تهیه و اعلام خواهد گردید.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر