در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

عملکرد نه چندان مطلوب ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

  • 1399/09/30 17:17:13
  • 0 نظر
  • 294
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 278365
به گزارش فبنا، حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، تا پایان برنامه پنج ساله باید پنج درصد از ظرفیت برق کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود اما برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که ما فاصله‌ای قابل توجه با هدف گذاری‌های انجام شده داریم.

وی توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت برق نصب شده در کشور به 85 هزار مگاوات رسیده که البته نسبت به هدف گذاری 100 هزار مگاواتی هنوز فاصله دارد. پنج درصد از این انرژی یعنی 3400 مگاوات برق باید از طریق انرژی تجدید پذیر تامین می‌شد و این در حالی است که عدد فعلی تنها 850 مگاوات است.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، اگر بنا بود طبق برنامه ششم توسعه عمل می‌شد، باید ظرفیت انرژی تجدید پذیر کشور به 5000 مگاوات می‌رسید و سالانه 1000 مگاوات برق جدید به این شبکه تزریق می‌شد.

صالحی با بیان اینکه دست یابی به هدف گذاری‌های کلان این حوزه نیاز به حمایت دولت از بخش خصوصی دارد، گفت: درحال حاضر یکی از چالش ها برای سرمایه گذاری، موضوع تعدیل نرخ ارز است که در سرمایه گذاری اهمیت بالایی دارد. مسئله دیگر قیمت اصلاح شده خرید تضمینی برق است. برای مثال یک سامانه کوچک 5 کیلوواتی در یک خانه که آبان سال گذشته 50 میلیون تومان هزینه داشت بهای آن در سال جاری به 100 میلیون تومان رسیده اما قیمت خرید برق آن دو برابر نشده و هنوز همان 900 تومان محاسبه می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که صحبت از کاهش تحریم‌ها وجود دارد، ایران باید تلاش کند به جای بازگشت به فروش نفت خام، برنامه‌ریزی کلانی در حوزه تولید انرژی با ارزش افزوده بالاتر و صادرات محصولاتی در این حوزه را در دستور کار قرار دهد که استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش فبنا، ایران در طول سال‌های گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا توانسته صادرات برق خود به عراق را ادامه دهد و دولت آمریکا در سال‌های گذشته به شکل متوالی، مجوز صادرات این برق را صادر کرده است.

نظرات
  • 0 نظر