6 راهکار افزایش قدرت خرید مسکن کم درآمدها

  • 1399/09/16 17:14:30
  • 0 نظر
  • 321
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 275684
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد آئینی در وبینار "سپر تورمی مسکن کم درآمدها" به همت دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به وضعیت بازار مسکن کشور اظهار کرد: اتفاقات متعددی طی سال های اخیر در بازار مسن کشور روی داده که در یک نمونه از فروردین ماه سال 97 تا تیر 98 قیمت مسکن از 5.5 میلیون تومان به 13.3 میلیون تومان در شهر تهران افزایش یافت.

وی با اشاره به این که قیمت مسکن در تهران طی 20 سال اخیر 100 برابر شده است، افزود: گرانی سرسام آور یکی از ویژگی های مسکن طی سال های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: بررسی روند تورمی بخش مسکن حاکی از آن است که طی 21 سال گذشته رشد قیمت مسکن به ویژه زمین همپای تورم عمومی بوده و حتی بالاتر از آن ثبت شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از دیگر از اتفاقات بخش مسکن سونامی انصراف از دریافت وام مسکن است، گفت: دوره انتظار برای خانه دار شدن با یک سوم درآمد خانوارها نشان می دهد در سال 84 خانوار دهک یک با 31 سال پس انداز خانه دار می شد. همین خانوار در سال 92 باید 36 سال پس انداز می کرد.

آئینی بیان کرد: خانوار دهک 10  سال 84 با 3 سال و سال 92 با 4.5 سال پس انداز می توانست خانه دار شود.

وی در عین حال تصریح کرد: این در حالی است که یک خانوار دهک یک در شرایط کنونی باید 100 سال پس انداز برای خرید یک واحد مسکونی 75 متر متربعی داشته باشد. هنجار بین المللی برای خرید یک واحد مسکونی 5 تا 10 سال است.

وی همچنین سیاست غلط، ترزیق نقدینگی مقطعی و... را از عوامل افزایش تورم مسکن دانست و آنرا عامل مرگ تدریجی قدرت خرید مردم در این بخش اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران با اعلام اینکه 43 درصد از خانوارهای  تهرانی اجاره نشین هستند افزود: طبق آمار سازمان نوسازی شهر تهران 20 درصد از جمعیت شهر تهران در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند و 40 درصد از خانوارهای تهرانی زیر خط فقر مسکن قرار دارند.

آئینی تاکید کرد: مسکن قابل استطاعت به واحدهای مسکونی با مساحت 25 تا 45 متر مربع اطلاق می شود که برای تامین مسکن گروه های هدف تولید و در قالب تملیک، اجاره یا اجاره به شرط تملیک عرضه می شود.

وی با اشاره به شرایط متقاضیان مسکن در استطاعت گفت: 4 شهر سکونت حداقل یکی از زوجین در تهران، دهک درآمدی یک تا 5، سابقه سکونت حداقل 5 سال در تهران و فاقد زمین و واحد مسکونی بودن از جمله شرایط مسکن در استطاعت است.

عضو هیئت مدیره شرکت بارآفرینی شهری ایران در ادامه به راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم و ترمیم استطاعت تامین مسکن گروه های کم در آمد اشاره کرد و گفت: به رسمیت شناختن اولویت های اقشار کم درآمد در نظام برنامه ریزی شهری از نخستین راهکارهای ترمیم استطاعت تامین مسکن گروه های کم درآمد است.

آئینی افزود: همچنین فراهم کردن مجوز ساخت تدریجی، اختصاص بخشی از اراضی شهری به صورت رایگان یا اجاره 99 ساله، عدم اکتفاء به ساخت مسکن از سوی دولت، ایجاد نظام مالی پوشش دهنده مسکن برای افراد کم درآمد جامعه، از جمله اختصاص وجوه اداره شده برای کاهش رقم اقساط وام و یا پرداخت کمک اجاره و مهمتر از همه فراهم کردن مجوز خرید تدریجی مسکن و ایجاد سپر تورمی با سرمایه گذاری افراد کم درآمد با هر توانی در بخش املاک و مستغلات است.

انتهای پیام/

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر