نقشه جدید ترامپ برای انتقام‌گیری از چین

  • 1399/02/15 12:47:07
  • 0 نظر
  • 302
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 186715

به گزارش فبنا، دولت دونالد ترامپ که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، حملات اخیر علیه چین را افزایش داده است، از مدتها قبل وعده داده بود که تولید را از کشورهای دیگر به خاک آمریکا منتقل کند.

چند مقام سابق و فعلی دولت آمریکا به رویترز گفتند: نابودی اقتصادی و مرگ و میر گسترده در آمریکا بر اثر ویروس کرونا باعث شده است دولت، انتقال تولید محصولات شرکتهای آمریکایی به کشور و قطع وابستگی زنجیره تامین به چین یا حد الامکان انتقال آنها به کشورهایی که دوستانه‌تر به شمار می روند را به شکل جدی‌تری بررسی کند.

کیت کراچ، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت: ما در چند سال گذشته در تلاش برای کاهش وابستگی زنجیره تامین به چین بوده ایم اما اکنون به این ابتکار شتاب می دهیم.

به گفته مقامات آمریکایی، وزارت بازرگانی، خارجه و سایر آژانسهای دولتی آمریکا در حال بررسی راه‌هایی برای واداشتن شرکتها به قطع تامین مواد و جابجایی تولید از چین هستند. تشویق‌های مالیاتی و یارانه ها از جمله تدابیری هستند که برای تحرک بخشیدن به این تغییرات مورد بررسی قرار گرفته اند.

سیاست چین دولت ترامپ همواره با کشمکش‌های پشت پرده میان مشاوران موافق تجارت و مخالفان چین تعریف شده و اکنون گروه دوم می گویند نوبت آنها شده است.

ترامپ مکررا تاکید کرده که علاوه بر عوارض 25 درصدی فعلی روی 370 میلیارد دلار کالای چین، می تواند تعرفه های جدیدی وضع کند.

شرکتهای آمریکایی که این تعرفه ها را پرداخت می کنند در حال حاضر نسبت به تعرفه های فعلی شکایت دارند به خصوص که در دوران قرنطینه مقابله با ویروس کرونا، با افت شدید فروش روبرو شده اند. اما این به معنای آن نیست که ترامپ از تعرفه های جدید صرفنظر کند. راه‌های دیگر تنبیه چین می تواند شامل تحریم‌ها علیه مقامات یا شرکت‌های چینی و روابط نزدیکتر با تایوان باشد. اما بحث درباره انتقال زنجیره تامین برای دولت ترامپ واقعی، محکم و به شکل غیرمعمولی چندجانبه است.

دولت آمریکا به دنبال تشکیل اتحادی از شرکای معتمد به نام "شبکه موفقیت اقتصادی" است و این شبکه شرکت‌ها و گروه‌های جامعه معدنی را دربرمیگیرد که تحت استانداردهای مشترک در همه زمینه ها از کسب و کار دیجیتال گرفته تا انرژی، زیرساخت، تحقیقات، تجارت، آموزش و بازرگانی فعالیت می کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در 29 آوریل اعلام کرده بود که دولت آمریکا سرگرم همکاری با استرالیا، هند، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی و ویتنام برای حرکت دادن اقتصاد جهانی به پیش است و این مذاکرات شامل بحثهایی درباره تغییر ساختار زنجیره تامین برای جلوگیری از تکرار دوباره اتفاقات اخیر هستند.

طبق آمار سازمان ملل، چین در سال 2010 از آمریکا به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده جهان سبقت گرفت و عامل 28 درصد از تولید جهانی در سال 2018 بود.

پاندمی کرونا نقش کلیدی چین در زنجیره تامین برای داروهای ژنریک که عمده داروهای تجویزی در آمریکا را تشکیل می دهد را بارز کرد. همچنین برتری چین در حوزه کالاهایی مانند دوربین‌های حرارتی که برای سنجش تب کارکنان لازم هستند و اهمیتش در تامین غذا را منعکس کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در بخش تولید چین، سرمایه گذاری سنگینی انجام داده اند و برای سهم بزرگی از فروش خود به بازار چین با جمعیت یک میلیارد و 400 میلیون نفر وابسته هستند.

نظرات
  • 0 نظر