برای اخذ گواهی مالیات نقل و انتقال املاک به کجا مراجعه کنیم؟

  • 1399/05/06 23:00:49
  • 0 نظر
  • 347
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 218928

به گزارش فبنا، به نقل از سازمان امور مالیاتی، نظام مالیاتی ایران در حال تبدیل شدن به نظام مدرن است. نظام مالیاتی مدرن، نظامی است هوشمند که بر مبنای عدالت مالیات می‌ستاند، تمکین داوطلبانه مودیان در آن بالاست، محبوب و مقتدر است و قادر به ارائه اظهارنامه پیش‎فرض به مودیان می‌باشد. در حال حاضر نظام مالیاتی، یک نظام مکانیزه است که امکان رصد هر مودی، هر پرونده و حتی هر مأمور مالیاتی به صورت آنلاین وجود دارد و این امر گام نخست مدرن‎سازی نظام مالیاتی محسوب می‌شود. اما در گام دوم با تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، نظام مالیاتی هوشمند تحقق خواهد یافت.

یکی از اقدامات مهم و مؤثر در راستای تحقق نظام مالیاتی هوشمند، هوشمندسازی فرایندها و توسعه دولت الکترونیک است. سازمان امور مالیاتی که به عنوان یکی از پیشگامان توسعه دولت الکترونیک محسوب می‌شود، در حال حاضر بیش از 30 خدمت مالیاتی به صورت الکترونیکی به مودیان ارائه می‌کند.

یکی از جدیدترین خدماتی که اخیراً به منظور جلوگیری از تردد و مراجعات حضوری مودیان به ادارات امور مالیاتی و سهولت تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته است، برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی به دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور است.

اخذ گواهی ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم مرتبط با نقل و انتقال املاک همواره یکی از علل مراجعات مکرر مودیان به ادارات امور مالیاتی و اتلاف وقت و هزینه مودیان و مأموران مالیاتی بود. از این رو سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای طراحی کردند که با اجرایی شدن آن از اردیبهشت ماه امسال صدور گواهی مالیاتی برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد. اجرای این طرح که در مرحله اول از مناطق 22 گانه تهران آغاز شد به زودی در سراسر کشور پیاده سازی می‌شود.

بنابراین، از این پس مودیان محترم می‌بایست برای دریافت این گواهی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. با بهره‌گیری از سامانه مذکور پس از آنکه استعلام توسط دفتر اسناد رسمی در بخش مربوط در سامانه ثبت تکمیل و ارسال شد محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک در سامانه مالیاتی انجام و مبلغ مالیات به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت مالیات از طریق سامانه به دفتر اسناد رسمی اعلام می‌شود. پس از پرداخت مالیات توسط متقاضی و تأیید برخط بانک عامل، گواهی مربوط توسط سامانه مالیاتی صادر و اطلاعات آن از طریق سامانه ثبت به صورت برخط برای دفاتر اسناد رسمی ارسال خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درصدد است که سایر خدمات مالیاتی که فراوانی مراجعات حضوری مردم به سازمان در آن بالاست، نظیر مالیات بر ارث، مالیات بر اجاره و.... را نیز به زودی به صورت الکترونیکی به مردم ارائه دهد شاهد سهولت دسترسی مردم به خدمات مالیاتی و افزایش رضایتمندی آنان باشیم.

نظرات
  • 0 نظر