دولت دام عشایر را کیلویی 70 هزار تومان می‌خرد

  • 1400/11/21 09:52:46
  • 0 نظر
  • 263
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 473796
- اخبار اقتصادی -

به گزارش فبنا،  عباس پاپی زاده در مراسم جشن عشایر در منطقه «قلعه رزه» لرستان، مهمترین موضوع عشایر را افزایش و تکمیل زنجیره تولید دانست و گفت: شهریور گذشته برای اولین بار قیمت گوشت قرمز در مناطق عشایری به کمتر از 50 هزار تومان رسید که دولت برای جلوگیری از ضرر عشایر، خرید تضمینی با نرخ هر کیلوگرم 62 هزار تومان را در دستور کار قرار داد و اکنون نیز آمادگی خریداری دام عشایر تا هر کیلوگرم 70 هزار تومان وجود دارد.

وی افزود: همچنین برای نخستین بار مجوز صادرات دام عشایر به خارج کشور اخذ شد و در اختیار تشکل‌های عشایری قرار گرفت که با این اقدام به جای اینکه برخی افراد خاص از رانت استفاده کنند و سود نصیب عشایر نشود، هم قیمت‌ها رعایت می‌شود هم سود این صادرات عاید تشکل‌ها و اتحادیه‌های عشایری می‌شود و در موارد مختلف از جمله تهیه علوفه ارزان تأثیرگذار است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: سازمان امور عشایر به دنبال ایجاد شبکه میادین عرضه دام است که با قیمت مصوب و نظارت دولت، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادرات نیز به خوبی محقق شود.

تامین نهاده دام عشایر تا هفته آینده

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: نهاده مورد نیاز دام عشایر با رفع مشکلات ارزی تا هفته آینده تأمین و در اختیار این قشر مولد قرار می‌گیرد و همچنین شورا‌های عشایری برای پیگیری مطالبات این قشر، تشکیل می‌شود.

پاپی‌زاده افزود: یکی از موضوعات مهم در تأمین نهاده دام، مسائل ارزی است چراکه بخشی از این نهاده‌ها وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در خصوص تأمین ارز نهاده دام عشایر وجود داشت، گفت: این مسائل با دستور مستقیم رئیس جمهور و پیگیری وزیر جهاد کشاورزی حل شده است و تا هفته آینده نهاده مورد نیاز را در اختیار عشایر قرار خواهیم داد.

گشایش در بودجه ایجاد زیرساخت‌های عشایری

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: با وجود همه محرومیت‌های موجود، اما الان اتفاق نظر و تعامل خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایر، دولت و مجلس شورای اسلامی برقرار است و در سال آینده گشایش خوبی در بودجه عشایر و زیرساخت‌هایی مثل آب، راه، تأمین نهاده و بیمه عشایری خواهیم داشت.

پاپی‌زاده افزود: در جلسات مختلفی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تعامل با دولت رخ داد بودجه سال 1401 عشایر را نسبت به سال‌های قبل تا چند برابر افزایش می‌دهیم و اعتبارات متفاوتی برای بخش آب، راه و آرد عشایر در سال آینده پیش بینی شده است.

وی گفت: همچنین سعی می‌شود علاوه بر این اقدام، گشایش‌های جدیدی برای نهاده دام عشایر انجام دهیم.

افزایش واگذاری پنل‌های خورشیدی به عشایر

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین با اشاره به وجود مشکلات حوزه عشایری گفت: ظرفیتی به نام شورا‌های عشایری وجود دارد که ظرف هفته‌های آینده مقدمات تشکیل این شورا‌ها مثل شورا‌های شهر و روستا ایجاد می‌شود تا مطالبات و مشکلات این قشر در جلسات با مسؤولان پیگیری شود.

پاپی زاده افزود: در راستای واگذاری پنل‌های خورشیدی به عشایر، رایزنی‌های خوبی در قالب بودجه 1401 انجام شد و سال آینده تعداد بسیار بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرانه ماهانه مصرف آرد هر فرد عشایری 12 کیلو و 200 گرم است، گفت: این رقم بیش از سرانه شهر و روستا لحاظ شده است، اما بازهم باید افزایش یابد و افرادی که این میزان را تحویل نگرفته‌اند باید از طریق اتحادیه و تعاونی‌ها اقدام کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور افزود: باتوجه به اینکه مرکز آمار ایران مرجع آمار جمعیتی است رایزنی‌هایی با این نهاد صورت گرفته تا صدور دفترچه عشایری افزایش یابد که توافقاتی در این راستا در حال انجام است.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر