صعود نفت در پی بحران انرژی آمریکا

  • 1399/11/28 11:09:59
  • 0 نظر
  • 428
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 306411

به گزارش فبنا، بهای معاملات نفت برنت با 35 سنت معادل 0.6 درصد افزایش، به 63 دلار و 65 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه در 63 دلار و 30 سنت بسته شده بود که بالاترین قیمت از 21 ژانویه سال 2020 بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 82 سنت معادل 1.4 درصد افزایش، به 60 دلار و 29 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز دوشنبه به دلیل تعطیلات فدرال آمریکا قیمت نهایی نداشت.

استفن اینس، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی شرکت اکسی کورپ در یادداشتی نوشت: اختلالات عرضه غیرمنتظره در آمریکا عامل دیگری برای بهبود کوتاه مدت قیمتهای نفت شده و قیمتها را به حدی رسانده که بازار تا حدودی انتظارش را داشت با این حال این روند صعودی سریعتر از حد انتظار بوده است.

سرمای شدید در آمریکا باعث توقف فعالیت چاههای نفت و پالایشگاهها در روز دوشنبه شد و محدودیتهای را از سوی اپراتورهای خط لوله نفت و گاز طبیعی به دنبال داشت. این سرمای شدید بی سابقه باعث شد تامین کنندگان برق تگزاس خاموشی های چرخشی را برنامه ریزی کنند و در نتیجه سه میلیون مشترک خانگی و شرکتی بدون برق ماندند.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تگزاس 4.6 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند و 31 پالایشگاه در این ایالت وجود دارد که بیشتر از هر ایالت دیگری در آمریکاست.

در این بین، گروه انصارالله یمن روز دوشنبه اعلام کرد با پهپاد به فرودگاههای ابها و جده عربستان سعودی حمله کرده است. نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرده بود یک پهپاد حامل مواد انفجاری که از سوی این گروه به سمت عربستان سعودی در پرواز بود را نابود کرده اند. اخبار اخیر نگرانیها از تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را برانگیخته و از قیمتهای نفت پشتیبانی کرده است.

همچنین سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه واکسنهای کووید 19 استرازنکا و آکسفورد را برای استفاده اضطراری در فهرست قرار داد تا دسترسی به شاتهای نسبتا ارزانتر واکسن در جهان در حال توسعه را افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اما عامل دیگری که رشد قیمتها را محدود کرد، امضای توافق دستمزد کارفرمایان صنعت نفت نروژ با اتحادیه کارکنان این بخش بود و به این ترتیب از اعتصاب در پایانه نفت مونگستاد و تعطیلی میادین نفت و گاز فراساحلی بزرگ جلوگیری کردند.

نظرات
  • 0 نظر