چینی‌ها خریداران بزرگ گاز ارزان روسیه

  • 1401/01/15 12:32:51
  • 0 نظر
  • 460
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 481861

به گزارش فبنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد: شرکتهای دولتی از جمله سینوپک و پتروچاینا سرگرم مذاکره با فروشندگان برای خرید محموله‌های نقدی از روسیه با تخفیف چشمگیر هستند. بعضی از واردکنندگان سرگرم بررسی استفاده از شرکتهای روسیه برای شرکت در مناقصه‌های خرید LNG از طرف آنها هستند تا برنامه‌های خرید خود را از دولتهای خارجی پنهان کنند.

با ادامه جنگ در اوکراین و افزایش فشار اتحادیه اروپا علیه مسکو، اکثر واردکنندگان LNG در سراسر جهان محموله‌های روسی را به دلیل نگرانی از تحریمهای آتی یا لطمه دیدن شهرتشان خریداری نمی‌کنند. شرکتهای چینی به عنوان تنها شرکتهایی ظاهر شده‌اند که تمایل دارند به این ریسک دست بزنند. با این حال پتروچاینا حاضر نشد در این باره اظهارنظر کند و سینوپک به درخواست اظهارنظر واکنش نشان نداد.

این رفتار مشابه اقدام پالایشگاههای نفت چین است که محرمانه نفت ارزان روسیه که سایرین نمی‌خواهند را خریداری می کنند را دریافت می‌کنند. چندین محموله LNG در چند هفته اخیر توسط واردکنندگان چینی خریداری شده‌اند.

به گفته معامله‌گران، LNG روسیه با بیش از 10 درصد تخفیف در مقایسه با محموله‌های عادی برای شمال آسیا در بازار معاملات نقدی تجارت می شود. قیمت معاملات نقدی LNG ماه گذشته به دلیل جنگ در اوکراین که باعث محدود شدن عرضه جهانی شد، به رکورد بالایی صعود کرد.

مطمئنا چین در شرایطی که دمای هوا ملایم شده و قرنطینه‌های کرونا احتمال کاهش تقاضا در بازار معاملات نقدی را تقویت کرده است، نیاز فوری به LNG ندارد. با این حال گاز روسیه با تخفیف قابل ملاحظه می تواند به تقویت ذخایر گاز این کشور پیش از رشد دوباره قیمتها در تابستان امسال کمک کند.

معامله گرانی که مایل نبودند نامشان فاش شود، گفتند: خریداران LNG چین به دنبال خرید محموله‌ها از طریق مذاکرات دو جانبه هستند تا در بازار معاملات نقدی چندان جلب توجه نکنند. و شرکتهایی که محتاط مانده اند، ترجیح می دهند از خرید مقادیر بزرگ گاز خودداری کنند.

شرکتهای چینی به جای مشارکت مستقیم در مزایده فروش LNG روسیه، از شرکتهای واسطه استفاده می کنند تا از طرف آنها خرید کنند و نام دریافت کننده اصلی پنهان بماند و فعالیتشان در بازار معاملات نقدی پوشیده بماند. اما در عوض شرکتهای چینی تحویل گاز روسیه تحت قراردادهای بلندمدت را مانند سایر شرکتها در جهان قبول می کنند.

همچنین شرکتهای چینی از استفاده از دفاتر ماهواره‌ای از لندن تا سنگاپور اجتناب می کنند تا از روبرو شدن با مشکلات احتمالی با دولتهای این کشورها دور بمانند. اکثر میزهای معاملات LNG برای شرکتهای چینی در خارج از کشور قرار دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همچنان موانعی وجود دارد. خریداران LNG چینی کوچکتر برای دریافت ضمانتنامه از بانکها برای خرید محموله‌های نقدی گاز روسیه مشکل دارند و اکثر موسسات مالی در سنگاپور تمایلی به فراهم کردن حمایت ندارند. تنها واردکنندگان بزرگ چینی می توانند از طرحهای اعتبار باز استفاده کنند که خطهای اعتباری از پیش تایید شده از سوی بانکها هستند.

در این بین، قیمت گاز طبیعی در اروپا در بحبوحه نگرانیها نسبت به تشدید تحریمها علیه روسیه، افزایش پیدا کرد. نرخ پایه گاز در اروپا حداکثر هفت درصد افزایش داشت. قیمت گاز هلند برای ماه آتی که قیمت پایه اروپایی است، ساعت 8 و 26 دقیقه صبح به وقت محلی در آمستردام، 2.6 درصد رشد کرد و به 115 یورو در هر مگاوات ساعت رسید. قیمتها هفته گذشته 11 درصد افزایش پیدا کردند که نخستین رشد هفتگی در یک ماه گذشته بود.

نظرات
  • 0 نظر