سد کرخه خسارت‌های سیل خوزستان را کاهش داد

  • 1398/01/20 08:13:09
  • 0 نظر
  • 350
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 15237

پرویز فتاح در حاشیه بازدید از سد کرخه اندیمشک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رهاسازی آب از سد کرخه کنترل شده بوده و مجموعه بهره‌برداری از سد کرخه در کنترل سیلاب اخیر موفق بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در استان لرستان، مردم خواستار احداث سدی هم‌چون کرخه برای مهار سیلاب هستند، افزود: در سفر به مناطق سیل‌زده لرستان مردم خواستار انتقال پیام مبنی بر احداث سد در این مناطق هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: سد کرخه اولین سد ساخته شده در کشور توسط مهندسان و متخصصان کشور بوده و یک شاهکار مهندسی در کشور است.

وی با بیان اینکه سد کرخه در کنترل سیلاب 12 فروردین و کاهش خسارات به مناطق پایین دست عملکرد مطلوبی از خود نشان داده است، افزود: رهاسازی آب از مخزن سد کرخه کنترل شده بوده و سد کرخه پایدار است.

فتاح تصریح کرد: محاسبات سد و طراحی آن برای مهار سیلاب‌ها بوده و این حجم بارش در تاریخ کرخه کم‌سابقه است و سد با ذخیره و عملکرد مطلوب توانسته از خسارات سنگین سیلاب بکاهد.

وی وضعیت سد کرخه اندیمشک را پس از بازدید پایدار دانست و گفت: سد کرخه از فاجعه بزرگ در خوزستان با عملکرد مثبت و مطلوب پیش‌گیری کرده و این مطلب بیانگر کار بزرگ و شاهکار مهندسی که در حوزه سد سازی در کشور انجام گرفته است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به جبران خسارت‌ها به مناطق درگیر سیلاب عنوان کرد: اولویت کاهش خسارات به مناطق پایین دست و حفظ سلامت شهروندان است.

وی گفت: کمیته امداد و همه مسئولان در کنار شهروندان خسارت دیده از سیلاب بوده و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) در مناطق درگیر سیلاب حمایت می‌شوند.

به گزارش فبنا، سد کرخه در سال 75 برای اولین‌بار آبگیری شد. سد کرخه اندیمشک از بهمن سال گذشته تا به امروز سه سیلاب را در استان خوزستان مهار کرده و سیلاب مهیب 12 فروردین با آورد هشت هزار و 400 را نیز مهار کرد.

سد کرخه اندیمشک بزرگ‌ترین سد خاکی کشور و با طول سه هزار و 30 متر بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور محسوب می‌شود.

نظرات
  • 0 نظر