واقعا خارجی‌ها در خوزستان خانه می‌خرند؟

  • 1399/09/24 08:29:01
  • 0 نظر
  • 282
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 277073

به گزارش فبنا، محمودزاده، روز شنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: میانگین قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی در کشور 15 میلیون و 200 هزار تومان است. در این بین استان‌های تهران و خوزستان به ترتیب بالاترین قیمت را دارند که علت افزایش غیرمنطقی قیمت خانه در خوزستان، سرمایه گذاری خارجی است.

وی با بیان اینکه بین قیمت مسکن در خوزستان با سایر استان‌های کشور فاصله جدی دیده می‌شود، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که افزایش قیمت مسکن برای استان خوزستان چه پیامدهایی دارد و حوزه های سیاستی و پژوهشی چه اقداماتی باید در این خصوص انجام دهند.

این اظهار نظر معاون وزیر، واکنش‌های مختلفی از سوی فعالان مسکن خوزستان در پی داشت؛ از تکذیب خرید ملک توسط اتباع خارجی تا حساب و کتاب میانگین قیمت مسکن در اهواز.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز نیز در این خصوص می‌گوید: بنده به عنوان رئیس اتحادیه مشاورین املاک اهواز این تحلیل را اصلا قبول ندارم.

قنبرعلی زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حرفی که معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده‌اند، باید همراه با مستندات باشد؛ برابر با قانون مدنی ما، خرید و فروش ملک به اتباع خارجی ممنوع است و یک بیگانه حتی برای سرمایه‌گذاری نیز نمی‌تواند بیشتر از 49 درصد در یک ملک سرمایه‌گذاری کند یعنی باید 1+50 درصد ملک در اختیار یک فرد وطنی باشد و این موضوع، به دلیل مسائل حقوقی است.

فروش ملک به اتباع خارجی محال است

وی افزود: اتحادیه مشاوران املاک اهواز تاکنون رصدی در رابطه با این موضوع نداشته و گزارشی نیز در این خصوص به ما ارسال نشده است. نقل و انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و اطلاع از آن، به استعلام دارایی و شهرداری و تاییدیه ثبت نیاز دارد که بر اساس کد ملی و شماره شناسنامه انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز گفت: چگونه می‌شود که اتباع بیگانه این روند را طی کنند؟ به دفترخانه اسناد رسمی بروند و احراز هویت کنند و سند به نام‌شان بخورد این قضیه یک چیز محال است و بر فرض این قضیه انجام شود هم دفاتر اسناد رسمی و ثبت کل باید پاسخگو باشند.

وی بیان کرد: خرید و فروش برای اتباع بیگانه در کشور ما ممنوع است و راجع به رهن و اجاره اگر موردی صورت پذیرد به اذن نهادهای دولتی است. اگر از اتباع خارجی، کسی به دنبال سرمایه‌گذاری باشد باید از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط تایید شود تا بتواند به عنوان یک سرمایه‌گذار اقدام کند و اگر اقدام کرد نیز برای این فرد، حداکثر 49 درصد از سهام قابل واگذاری است و این ممنوعیت واگذاری کامل، اعم از هرگونه ملک است.

زنگنه افزود: اگر هم موردی در خصوص فروش ملک به اتباع خارجی وجود داشته است، شک نکنید که به صورت غیرمجاز و به اصطلاح زیرپله‌ای انجام شده است.

موارد فروش به خارجی‌ها را معرفی کنید تا برخورد کنیم

وی تصریح کرد: اگر به شبکه‌های خارجی مراجعه کنید می‌بینید که همگی در حال تبلیغ برای فروش آپارتمان در کویت و امارات و دیگر کشورهای خلیج فارس و ترکیه در ازای اقامت آن کشور هستند؛ در این معامله نیز هر چند سند به این خانواده تخصیص می‌یابد ولی اقامت دائم برای آن‌ها وجود ندارد؛ یعنی فرد اقامت موقت اخذ می‌کند تا به عنوان یک سرمایه‌گذار پول هزینه کند و ارز وارد آن کشور کند و در ازای آن، از یک تا 10 سال می‌تواند در آن کشور ساکن باشد اما این گزینه که مقیم آن کشور بشود، وجود ندارد زیرا اخذ اقامت دائم شرایط خاص خودش را دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز در خصوص صحت فروش ملک به اتباع خارجی در استان خوزستان گفت: ما در اتحادیه مشاورین املاک اهواز گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و اگر موردی وجود دارد، جناب معاون وزیر به ما معرفی کند تا ما برخورد کنیم.

ماجرای میانگین قیمت 23 میلیون

وی افزود: ایشان اعلام کرده است که اهواز بعد از تهران، گران‌ترین شهر ایران از نظر قیمت مسکن است و قیمت میانگین را متری 23 میلیون تومان اعلام کرده است؛ ایشان بر چه اساسی این قیمت را اعلام کرده است؟

زنگنه تصریح کرد: حرف‌های ایشان باعث ایجاد تورم و گرانی در مسکن شده و خواهد شد؛ قیمت ملک در منطقه کیانپارس اهواز که برخوردارترین نقطه استان خوزستان است، متفاوت است؛ آپارتمان اکازیون در کیانپارس متری 40 میلیون تومان است و در همین کیانپارس، آپارتمان متری 15 میلیون تومان هم پیدا می‌شود.

قیمت ملک در مناطق مختلف اهواز

وی بیان کرد: البته کیانپارس بهترین نقطه شهر اهواز است؛ دیگر مناطق اهواز همچون زرگان، کوی فرهنگیان، منبع آب، حصیرآباد، ملاشیه و کمپلو هم از مناطق اهواز هستند و قیمت ملک در مناطق مختلف زیر 10 میلیون تومان است. در مهرشهر نیز که پشت کیانپارس است و در حال به‌روز شدن است، ارتش در حال واگذاری زمین با قیمت هر متر 4 تا 5 میلیون تومان است. با محاسبه این قیمت‌ها، آقای محمودزاده بر چه اساسی 23 میلیون تومان میانگین قیمت را اعلام کرده‌اند؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز گفت: برخوردارترین نقطه استان خوزستان، کیانپارس غربی است که اکنون در این منطقه، آپارتمان فول امکانات متری بین 30 تا 40 میلیون تومان است که البته بستگی به تعداد واحدها و ترتیب خیابان و امکاناتی که در ساختمان به کار رفته است، دارد ولی در مناطق شرقی کیانپارس همچون خیابان‌های مارون و کارون، قیمت آپارتمان متری 18 تا 22 میلیون تومان است.

وی افزود: اگر میانگین این قیمت‌ها را محاسبه کنید، قیمت میانگین کیانپارس نیز در حدود متری 26 تا 27 میلیون تومان می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی میانگین قیمت ملک در کل اهواز را 23 میلیون تومان اعلام کرده است؛ بنده به عنوان رئیس اتحادیه مشاورین املاک اهواز این تحلیل را اصلا قبول ندارم.

زنگنه گفت: به عنوان مدیر این بخش، میانگین قیمت در دست ما است و اگر بخواهید، قیمت نقطه به نقطه شهر را نیز بررسی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بحث روی قیمت مسکونی است؛ اگر معاون وزیر بخواهد ملک تجاری را در نظر بگیرد، با عذرخواهی عرض می‌کنم که ایشان با دید تاجر نگاه کرده و دارند نرخ تعیین می‌کنند. آیا این گونه اعلام قیمت، باعث ایجاد تورم در بازار و لجام‌گسیختگی قیمت مسکن نمی‌شود؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اهواز بیان کرد: اگر واقعا می‌خواهند از شعار دادن خارج شوند و وارد میدان عمل بشوند، باید به عنوان مثال هزینه‌های خرید فولاد را تسهیل کنند. رکن اصلی تشکیل یک مجتمع یا آپارتمان، فولاد است که قیمت آن تا سال 95 هر کیلوگرم ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ تومان بود؛ اکنون چه اتفاقی افتاده است که به قیمت هر کیلوگرم ١٨ هزار تومان رسیده است؟

نظرات
  • 0 نظر