اقدام جدید سازمان بورس برای توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

کدام صندوق‌ها مجاز به استفاده از خدمات نرم‌افزاری شدند؟ ‌

  • 1400/12/27 13:36:51
  • 0 نظر
  • 285
  • منبع : سنا
  • کد خبر : 480112

رضا نوحی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه اعلام کرد: از جمله اقداماتی که می تواند کمک شایانی به ایجاد جریان مستمر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کند، تقویت ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم است. مهمترین ابزار سرمایه‌گذاری غیر مستقیم استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین انعقاد قراردادهای سبد اختصاصی با شرکت‌های دارای مجوز سبدگردانی معتبر از سازمان است.

وی ادامه داد: با توجه به پیاده‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری مرتبط با حوزه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای اختصاصی، محاسبات به روز و بعضا لحظه‌ای ارزش دارایی‌های صندوق‌ها و همچنین سبدهای اختصاصی فراهم شده و وجود دانش نرم‌افزاری مذکور، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را از نظر عملیاتی ممکن کرده است.

به گفته نوحی استفاده از نرم‌افزارهای یاد شده هزینه‌هایی را بر سرمایه‌گذاری مترتب خواهد کرد که در صورت وجود فضای رقابتی پرداخت آن امری معمول است.

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: آنچه که می‌توان از آن به عنوان محرک توسعه شرکت‌های نرم‌افزاری و تلاش آن‌ها جهت کسب سهم مناسبی از بازار نام برد، بحث فراهم شدن امکان فضای رقابتی است. آینده صنعت مدیریت دارایی با اندک مقایسه‌ای از بازارهای به‌نام، نشان‌گر حضور بازار سرمایه در پله‌های اولیه است.

نوحی تصریح کرد: افزایش صدور مجوز فعالیت شرکت‌های سبدگردان جدید در کنار تسریع در صدور مجوز انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیان‌گر وجود بازار مناسب برای حضور با برنامه شرکت‌های نرم‌افزاری به این عرصه است. بدون شک حضور ارائه دهندگان جدید، بر کیفیت خدمات خواهد افزود و از طرف دیگر دانش مربوطه را غنی‌تر خواهد کرد.

نوحی گفت: شاید حضور ارائه دهندگان خدمات نرم‌افزاری جدید در خصوص ابزارهای پیچیده، بلافاصله اتفاق نیافتد و چنین انتظاری دور از واقع باشد ولیکن تسریع در بررسی درخواست‌های متقاضیان مربوطه و همچنین موافقت با بهره‌برداری از سامانه‌های مذکور برای آن دسته از صندوق‌هایی که محاسبات روزانه NAV در خصوص آن‌ها موضوعیت ندارد، می‌تواند باعث ورود شرکت‌های بسیاری به حوزه مدیریت دارایی شود.

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی بیان کرد: بر همین اساس، به‌منظور توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ایجاد راهکار جهت کاهش هزینه‌های نرم افزاری، مدیران صندوق‌های پروژه، زمین و ساختمان، املاک و مستغلات، خصوصی و جسورانه، می‌توانند از خدمات نرم‌افزاری شرکت‌هایی که حداقل قابلیت‌های کسب و کار و فنی و امنیتی قابل بهره‌برداری را دارند، استفاده کنند. بدین ترتیب مدیران صندوق‌های مذکور از هر نرم افزاری که توان ارائه حداقل‌های مذکور را داشته باشد، قادر به استفاده خواهند بود.

نوحی در پایان این گفت‌وگو گفت: از آنجایی که پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مربوط به صندوق‌هایی که ملزم به ارائه ان ای وی روزانه نیستند به مراتب سهل‌تر است، شرکت‌های نرم‌افزاری بیشتری راغب به حضور در این صحنه خواهد بود. حضور شرکت‌های متعدد در این زمینه به مرور زمان بر شناخت بیشتر شرکت‌های مذکور از صنعت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم منجر خواهد شد و با گذشت زمان شاهد ورود شرکت‌های نرم‌افزاری مذکور به ارائه خدمات نرم‌افزاری به ابزارهای پیچیده‌تر سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

نظرات
  • 0 نظر