علت تاخیر ساخت سد بختیاری چیست؟

  • 1398/01/28 07:43:50
  • 0 نظر
  • 1220
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 17364
به گزارش فبنا، محمد حاج رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که زمانی که ابعاد سد بختیاری در مرحله‌ی نهایی قرار گرفت، برآورد اولیه برای سرمایه‌گذاری این سد نیز در نظر گرفته شد، اظهار کرد: در سال 1392، منبع مالی مورد نیاز این طرح 2,000 میلیارد تومان برآورد شد که با قیمت امروز حدود 6000 تا 7,000 میلیارد تومان می‌شود.

وی با تاکید بر این مساله که کل بودجه عمرانی سال 1393 معادل 2,000 میلیارد تومان بود، ادامه داد: بی‌شک اجرایی کردن این طرح از طریق منابع عمومی دولت امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل باید از طریق فاینانس این طرح را اجرایی می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: مقدمات فاینانس و توافقات اولیه با فاینانسور چینی در همان زمان انجام شد که این امر نیز با موضوع تحریم‌ها و عدم پذیرش بانک‌های چینی مواجه شد.

حاج رسولی‌ها با بیان این‌که تاکنون تنها درصد محدودی از پروژه در حد زیرساخت‌ها اجرایی شده است، تصریح کرد: اکنون منتظریم تا منابع مالی طرح تأمین شود و پس از آن می‌توانیم اجرای این طرح را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشرفت فیزیکی این طرح 30 درصد بوده است، گفت: با توجه بر شرایطی که بر سد حاکم است، باید بگوییم که پیشرفت ساخت سد بسیار کمتر از این عدد بوده و تنها بخش‌های مقدماتی از جمله جاده، دسترسی و تأمین تجهیزات انجام شده است.

غلامرضا شریعتی - استاندار خوزستان - اخیراً با بیان این‌که عملیات ساخت سد بختیاری حدود 35 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اگر این سد تکمیل شود، می‌تواند سیلاب‌ها را کنترل و به استان خوزستان کمک کند.

سد بختیاری با ارتفاع 325 متر و طول تاج 509 متر که عنوان"بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان" را به خود اختصاص داده، در 80 کیلومتر جنوب شرقی خرم‎آباد و در ارتفاعات سر به فلک کشده زاگرس احداث خواهد شد و ساختگاه آن در مجاورت ایستگاه "تنگ پیچ" راه‎آهن سراسری قرار دارد که هشتمین ایستگاه حدفاصل مسیر دورود به اندیمشک است.

نظرات
  • 0 نظر