رئیس کمسیون اقتصادی ادوار مجلس در گفتگو با نبض بازار مطرح کرد:

نوسان قیمت دلار و سکه روان جامعه را هدف قرار داده است

  • 1403/01/20 15:36:12
  • 0 نظر
  • 349
  • کد خبر : 697718

فبنا - ارسلان فتحی پور رئیس کمسیون اقتصادی ادوار (هشتم و نهم) مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نبض بازار در خصوص نوسان قیمت ارز و سکه و تاثیر آن بر روی اقتصاد کشور گفت: معتقدم تاثیری که افزایش قیمت طلا و سکه و ارز در بازار‌های مالی علاوه بر تاثیر گذاری بر معیشت مردم دارد، روان جامعه را تحت تاثیر گذاشته است و این شیوه نوسان در بازار ارز و سکه تنها به تشدید انتظارات تورمی منجر می‌شود. در همین رابطه دولت می‌تواند کنترل بازار را به دست بگیرد. از سوی دیگرراهکار نجات اقتصاد کشور این است نقش دولت فقط به نظارت محدود شود و اقتصاد به دست مردم مدیریت شود.

اقتصاد به دست مردم مدیریت شود

وی اصلی‌ترین راهکار حل مسئله اقتصادی  در کشور را آزادسازی اقتصاد در درون کشور دانست و گفت: کاهش تصدّی‌گری حاکمیت و دولت یعنی مردمی شدن تولید است، اقتصاد کشور با «جهش تولید و مشارکت مردم» شکوفا می‌شود. آزادسازی بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر نیازمند اصلاحات ساختاری، رفع موانع موجود مشارکت مردم و تسهیل شرایط و جلب اعتماد حداکثری، تا مردم در فضای امن سرمایه گذاری کنند به طوریکه نقش دولت فقط به نظارت محدود شود و اقتصاد به دست مردم مدیریت شود.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه «جهش تولید» یکی از نیاز‌های بنیادی کشور است، افزود: هر کسی که دلواپس پیشرفت ایران عزیز را داشته باشد می‌داند باید برای تحقق این هدف تلاش کرد. تحقق جهش تولید با مشارکت مردم با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه سرفصلی برای خودکفایی و رشد اقتصادی است. با مطالعه پیشینه‌ی کشور‌های دنیا برای رسیدن به قله‌های صنعتی می‌بینیم که هیچ کشوری بدون نقش مردم نتوانسته به قله‌های اقتصادی برسد. (باالاخص دوران تحت تحریم کشور چین)  مشاهده می‌شود موضوع مشارکت مردم پررنگ بوده و بدون همدلی، عزم ملی و همبستگی ملی و حمایت از تولید ملی محقق نشده است. (باالاخص تجربه دوران تحریم کشور چین)

اصلاح بروکراسی اداری لازمه رشد اقتصادی

فتحی پور همچنین یکی از پیش نیاز‌های «مشارکت مردم در اقتصاد» را اصلاح بروکراسی اداری دانست و تصریح کرد: چرا که قوانین و مقررات دست و پاگیر، خسته کننده و کاغذبازی‌های بی مورد انگیزه سرمایه گذاری را از مردم می‌گیرد؛ لذا لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه لازم برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان تولید و متخصصان اقتصادی را در این راه فراهم آورند و مورد حمایت قرار گیرند تا به فضل الهی منویات مقام معظم رهبری محقق شود.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور تنها با افزایش کیفیت و کمیت عوامل تولید یعنی منابعی که در ایجاد یا ساخت یک کالا یا خدمات به کار می‌رود، به وجود می‌آید، اظهار داشت:عوامل تولید، نهاده‌هایی هستند که شرکت‌ها برای توسعه کالا‌ها و خدمات به آن‌ها نیاز دارند؛ و آن‌ها را قادر می‌سازد تا سود  کسب کنند. مفهوم این عوامل به اقتصاد نئوکلاسیک باز می‌گردد که نظریه‌های اقتصادی تاریخی را با ایده‌های دیگری مانند ایده کار ترکیب می‌کند. همانطور که بانک فدرال رزرو سنت لوئیس می‌گوید عوامل تولید منابعی هستند که اجزای سازنده اقتصاد هستند؛ این عوامل همان چیزی است که مردم برای تولید کالا‌ها و خدمات استفاده می‌کنند

راحت‌ترین گزینه برای جهش تولید مشارکت مردم است

وی راهکار‌های عملیاتی برای مشارکت مردم در تولید ملی را نام برد و گفت: ساخت مسکن با راهبرد مردمی‌سازی می‌تواند راحت‌ترین گزینه برای جهش تولید با مشارکت مردم باشد.  با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین ابعاد مشارکت مردم در جهش تولید، استفاده از سرمایه‌های مردمی در افزایش تولید شرکت‌ها و در نتیجه شریک نمودن آن‌ها در سود شرکت‌های مختلف است. بی‌شک یکی از مهم‌ترین بستر‌ها برای تحقق این امر بازار سرمایه خواهد بود. ممنوعیت ورود محصولات خارجی که مشابه داخلی آنهاوجود دارد و تمرکز روی ارتقا کیفیت محصولات و بسترسازی افزایش تولید آن‌ها باسرمایه گذاری و مشارکت مردم.

نظرات
  • 0 نظر