20 کشور اول دنیا در زمینه مهاجرت تحصیل کرده ها

  • 1398/01/17 09:28:00
  • 0 نظر
  • 321
  • منبع : تیتر 20
  • کد خبر : 14235
20 کشور ارسال کننده بیشترین مهاجر (بالای 15 سال) در سال 2011 به کشورهای OECD




به گزارش فبنا، - بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ایران جزء 20 کشور اول و در گزارش بانک جهانی جزء 30 کشور اول مهاجرفرست دنیا قرار ندارد.

مساله مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها یکی از مسائلی است که در رسانه‌ها بسیار به آن پرداخته می‌شود. با این وجود، طبق گزارش‌های معتبر بین المللی، ایران جز کشورهای اصلی مهاجر فرست دنیا محسوب نمی‌شود.

ایران در گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (2015) جز 20 کشور اول و در گزارش بانک جهانی (2016) جز 30 کشور اول مهاجر فرست دنیا نیست. نرخ مهاجرت ایران به کل جمعیت تا سال 2013 به صورت تجمعی 1.5 درصد بوده است که از میانگین جهانی (2/3 درصد) و نیز از اکثر کشورهای مشابه پایین‌تر است.

معاونت علمی اعلام کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به عنوان مهمترین کشورهای توسعه یافته در جهان، تاکنون میزبان بیش از 90 درصد مهاجران متخصص و تحصیل کرده دنیا بوده اند، و اصلی ترین مقصد مهاجرت ایرانیان را نیز تشکیل داده اند. اما بنا به گزارش OECD، ایران جز 20 کشور مبدا اول مهاجران جدید به این کشورها نبوده است، بلکه با مجموعاً 845 هزار نفر ایرانی مهاجر در کشورهای OECD فاصله زیادی با فهرست 20 کشور مبدا اول داشته است.


گرچه بیش از نیمی از مهاجران ایرانی به کشورهای OECD دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، اما بر اساس آمار، هم تعداد مهاجران ایرانی با مدرک دانشگاهی و هم نسبت این افراد به کل افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کشور، در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است.

طبق گزارش مشترک سازمان ملل و OECD ایران با حضور در پایین‌ترین سطح طبقه بندی جهانی از نظر این شاخص، در زمره کشورهایی است که نرخ مهاجرت افراد تحصیل کرده به کل جمعیت تحصیل کرده در آن، در طبقه کمتر از 5 درصد قرار دارد. در واقع این نرخ برای ایران (حدود 4 درصد)، از بسیاری از کشورهای با وضعیت توسعه مشابه کمتر است.
نظرات
  • 0 نظر