راه و روش سرمایه‌گذاران بین‌المللی؛

آشنایی با 7 پلتفرم تأمین مالی جمعی برتر جهان

  • 1400/05/03 09:45:29
  • 0 نظر
  • 309
  • منبع : سنا
  • کد خبر : 390678

به گزارش فبنا، ، حتی اگر اصطلاح تأمین مالی جمعی را هرگز نشنیده باشید، احتمالاً در شبکه‌های اجتماعی با نمونه‌ای از آن مواجه شده‌اید. تأمین مالی جمعی به سادگی به ایده جمع‌آوری سرمایه برای یک پروژه از طریق گروه بزرگی از افراد آنلاین اشاره دارد و در بستر اینترنت انجام می‌شود. افراد یا کسب‌وکارهای کوچک می توانند از طریق تأمین مالی جمعی، ایده‌های خود را از مراحل اولیه آن، مورد حمایت مالی قرار دهند.

تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، تأمین مالی جمعی مبتنی بر قرض (وام) و تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام از انواع تأمین مالی جمعی هستند. در تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در اختیار استارتاپ مورددنظر خود قرار می‌دهند و در ازاء پرداخت هزینه از خدمات و محصولات آن استفاده می‌کنند. در تأمین مالی جمعی مبتنی بر قرض (وام)، افراد یا کسب‌وکارهای کوچک، وامی را با تعهد پرداخت در یک بازه زمانی مشخص دریافت می‌کنند. در تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام، سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری و مشارکت در تأمین مالی یک پروژه، در مالکیت آن سهیم شده و درصورت وقوع رویدادهای خاص همچون عرضه اولیه یا فروش مالکیت، می‌توانند سهام‌دار آن کسب‌وکار شوند.  

زمانی که در جست‌وجوی سایتی برای جمع‌آوری کمک مالی هستید، هزینه‌ها را بررسی می‌کنید و احتمالا به دنبال پلتفرمی هستید که «همه یا هیچ» باشد؛ بسیاری از پلتفرم‌ها هزینه پردازش مطالبه می‌کنند و همچنین درصد کمی از درآمد کلی شما را دریافت می‌کنند. اما چند سایت اینترنتی وجود دارند که از مدل «همه یا هیچ» استفاده می‌کنند؛ به بیانی دیگر، شما تنها در صورت رسیدن به هدف موردنظر خود، پول پرداخت می‌کنید.

در ادامه به شناسایی بهترین سایت‎های تأمین مالی جمعی اینترنتی می‌پردازیم.

Kickstarter: شعار «بهترین در کل»

کیک استارتر، یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در تأمین مالی جمعی است. این سایت به دلیل کمک به کارآفرینان فناوری و خلاق در تأمین بودجه پروژه‎های خود پیش از گرفتن وام یا جمع‌آوری پول برای سرمایه‌گذاری جسورانه شهرت فراوانی دارد. این شرکت با حدود 200 هزار پروژه، بیش از 5.6 میلیارد دلار سرمایه جمع آوری کرده است که از زمان تأسیس آن در سال 2009 بودجه تأمین شده است.

در این سایت، استفاده از قسمت جمع‌آوری کمک مالی آسان است: با تعیین هدف خود شروع کنید و سپس یک دوره زمانی برای تکمیل آن مشخص کنید. پیش از اینکه کمپین شما راه‌اندازی شود، باید توسط کیک استارتر تأیید شوید. برای هر سطح پولی که به ازای هر فرد جمع می‌شود، یک هدیه کوچک یا تجربه شخصی برای اهداکننده خود تعیین می‌کنید.

کیک استارتر یک پلتفرم «همه یا هیچ» است. به این معنی که بودجه خود را دریافت نمی‌کنید، مگر اینکه کمپین خود را کامل کنید. این هزینه در ازای پرداخت هزینه پردازش (3 تا 5 درصد) در هر معامله 5 درصد است. اگر به اندازه کافی پول جمع کنید، آن وقت یک دوره انتظار 14 روزه برای دریافت بودجه وجود دارد.

Indiegogo: شعار «دونده، بهترین در کل»

کاربران Indiegogo معمولاً در حال ایجاد کمپین هایی برای نوآوری‌های تکنولوژیکی، کارهای خلاقانه و پروژه‌های اجتماعی هستند. این پلتفرم تأمین مالی جمعی عملکردی مشابه با کیک استارتر دارد، با این تفاوت که مدل جمع‌آوری سرمایه به طور انحصاری برای «همه یا هیچ» نیست.

کاربران مجاز به انتخاب یکی از گزینه‌های بودجه ثابت یا بودجه انعطاف‌پذیر هستند. بودجه ثابت، بهترین گزینه برای پروژه‌هایی است که به مقدار مشخصی از پول نیاز دارند. در حالی‌که بودجه انعطاف‌پذیر برای کمپین‌هایی که از هر مقدار بودجه‌ برای کسب‌وکار خود بهره‌مند می‌شوند، مناسب است. از طریق بودجه انعطاف‌پذیر، کسب‌وکارها بودجه موردنظر خود را دریافت خواهند کرد، خواه هدف خود را برآورده نکنند یا نه. از طریق بودجه ثابت، در صورت عدم تحقق هدف کمپین، کلیه وجوه به سرمایه‌گذاران بازگردانده می شود. در این پلتفرم، 3 درصد برای پردازش دریافت می‌شود. حداقل مقدار هدف برای هر دو نوع جمع آوری سرمایه 500 دلار است.

Causes: شعار «بهترین برای موسسات غیرانتفاعی»

Causes بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در جهان است که روی موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی متمرکز است. این پلتفرم خود را به عنوان یک شبکه اجتماعی برای افرادی که می‌خواهند تغییر سریع و موثرتری ایجاد کنند، معرفی می‌کند. این پلتفرم بیش از 186 میلیون کاربر در 156 کشور مختلف دارد. این پلتفرم برای موسسات غیرانتفاعی که می‌خواهند بدون صرف هزینه و منابع مالی زیاد در شبکه‌های اجتماعی، از یک جامعه اهداکننده برخوردار شوند، بسیار مناسب است. از آنجا Causes اجرا کننده تبلیغات است، برای کاربران خود رایگان است.

در این پلتفرم، افراد در صفحه تأمین مالی جمعی خود، می توانند کمک‌ها و تعهدات را جمع آوری کنند، آگاهی خود را افزایش دهند و رسانه‌های مربوط به اهداکنندگان بالقوه را به اشتراک بگذارند. افزون بر جمع آوری کمک‌های مالی، Causes یک پلتفرم شبکه اجتماعی است که به افراد امکان می‌دهد کسانی که دارای علایق مشترکی در حوزه‌هایی همچون حیوانات، حقوق بشر و محیط‌زیست هستند را جست‌وجو کننند. همچنین بستری را برای ایجاد دادخواستی برای وکالت فراهم می‌کند. برخورداری از این امکانات منحصر به سازمان‌های غیرانتفاعی ثبت شده نیست. افراد همچنین می‌توانند برای برنامه‌ها و ایده‌هایی که به آنها اهمیت می‌دهند به این پلتفرم دسترسی پیدا کرده و از طریق آن پول جمع کنند.

Patreon: شعار «بهترین برای مبتکران»

پاترون در میان مبتکران دیجیتالی همچون یوتیوب، پادکست ها و وبلاگ‌نویسان محبوب است. برخلاف پلتفرم‌هایی که در آن یک بار کمک مالی دریافت می‌شود، در پاترون افراد با اشتراک‌گذاری ایده خود، به صورت منظم در هر ماه مبلغ مالی مشخصی را دریافت می کنند. این سایت به هنرمندان اجازه می‌دهد تا با طرفداران خود ارتباط برقرار کنند و حتی ایجادکنندگان می‌توانند محتوای اختصاصی را به عنوان انگیزه برای ادامه تأمین بودجه به مشترکان پاترون خود تحویل دهند. اگر افراد به صورت منظم ایده‌ها و طرح‌های خود را در پلتفرم شخصی خود به اشتراک بگذارند، این سرویس بهترین عملکرد را برای آنها خواهد داشت. درغیر این‌صورت، اگر سازندگان محتوا تولید نکنند، طرفداران امکان لغو اشتراک خود را دارند.

پاترون از هر تعهد 2.9 درصد هزینه‌ها را دریافت می کند. این سایت دو میلیون مراجعه‌کننده فعال و بیش از 200 هزار ایجادکننده فعال دارد.

GoFundMe: شعار «بهترین برای سرمایه گذاری شخصی»  

ممکن است تعداد محدودی از کمک مالی GoFundMe را در موارد اضطراری یا خیریه در رسانه‌های اجتماعی دیده باشید. این پلتفرم تنها برای موسسات خیریه نیست و افراد نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. سایت تأمین مالی جمعی برای هر اعانه 2.9 درصد هزینه پردازش دریافت می کند. این پلتفرم، یک سایت تأمین مالی جمعی «همه یا هیچ» نیست و هزینه تبلیغات برای افرادی که در ایالت متحده امریکا زندگی می‌کنند، رایگان است.

GoFundMe موفقیت زیادی در صندوق قربانیان لاس وگاس (11.8 میلیون دلار) و صندوق دفاع قانونی Time’s Up (24.2 میلیون دلار) داشته است. اگر ایده شما در زمینه خدماتی همچون نیازهای پزشکی یا امداد اضطراری باشد، این پلتفرم گزینه خوبی است. با این وجود، چند نکته مهم وجود دارد: ممکن است استارتاپ های متعارف سرمایه زیادی در GoFundMe جمع نکنند و توجه به این نکته مهم است که از هر ده کمپین فقط یک مورد در این سایت به طور کامل تأمین مالی می شود.

CircleUp: شعار «بهترین تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام»

اگر در حال ایجاد یک برند مصرفی هستید، لازم است به CircleUp مراجعه کنید؛ چرا که هم سرمایه خود را تأمین می‌کنید و هم از اعتبار مالی برخوردار می‌شوید. این پلتفرم به جمع آوری 390 میلیون دلار برای 256 استارت آپ کمک کرده است. CircleUp، شبکه ای از متخصصان، خرده فروشان و کارآفرینان را فراهم می کند. در این پلتفرم می توانید با سرمایه‌گذاران معتبر که حداقل خالص درآمد آنها یک میلیون دلار در ماه و درآمد سالانه آنها حداقل 200 هزار دلار است، ارتباط برقرار کنید. از دیگر مزایای دیگر سیرکل آپ می توان به دسترسی ویژه به خطوط اعتباری و پردازنده هلیو Helio، برای ایجاد استراتژی های شرکت اشاره کرد.

این شرکت برای کارآفرینانی که به دنبال مقیاس زدن در مقابل توسعه ایده‌های خود هستند، بهترین است. روند انتخاب تقریبا رقابتی است و معمولا شما نیز باید حداقل یک میلیون دلار درآمد داشته باشید تا در سایت آنها ثبت شوید.

LendingClub: شعار «بهترین وام های تجاری»

لندینگ کلاب یک سایت تأمین مالی جمعی است که حداکثر 40 هزار دلار برای وام های شخصی و حداکثر 500 هزار دلار برای وام های تجاری فراهم می‌کند. این یک پلتفرم تأمین مالی جمعی مبتنی بر قرض (وام) است که واجد شرایط بودن آن معمولا آسان است و اغلب سریع‌تر از مراجعه به یک بانک عادی صورت می‌گیرد. برخلاف بیشتر تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام، به مواردی مانند بازدید از مشاغل یا برنامه‌ها و پروژه ها نیاز نخواهد داشت.

از طریق لندینگ کلاب، کسب‌وکارها، وام خود را با یک دوره یک سال یا 5 سال دریافت می‌کنند. نرخ بهره بسته به نمره اعتباری کسب‌وکارها تعیین می‌شود؛ کل سود سالانه به طور معمول از 12.15 تا 29.97 درصد (از آوریل 2021) متغیر است و فرد باید از نظر مالی از سلامت خوبی برخوردار باشد.

*ترجمه و تنظیم: محبوبه حاجی زاده

نظرات
  • 0 نظر