مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اصلاح بازار هنوز تمام نشده!/ آیا قیمت‌ها به اردیبهشت‌ماه بازمی‌گردد

  • 1399/05/29 11:54:36
  • 0 نظر
  • 293
  • منبع : بورس نیوز
  • کد خبر : 224883

اصلاح بازار هنوز تمام نشده!

به گزارش فبنا، ، بورس تهران چند روزی است که فشار فروش زیادی را تحمل کرده و قیمت اکثر سهم ها هم افت داشته است. در این میان دلایل مختلفی هم برای فروش های سنگین بازار مطرح شد. از جمله اینکه ابلاغیه جدید سازمان بورس مبنی بر سقف سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام به 5 درصد، سبب فروش از سوی این صندوق ها شده است.

پیمان تاتایی مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید در گفتگو با بورس نیوز در ابن خصوص بیان کرد: اگرچه عده‌ای، منفی‌های بازار در روز‌های قبل را ناشی از عرضه صندوق‌ها برای رعایت حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام می‌دانند، اما شخصا معتقدم صندوق‌های سرمایه‌گذاری هنوز سهام چندانی عرضه نکرده‌اند. این صندوق‌ها 24 هزار میلیارد تومان سهام در اختیار دارند که این رقم حدود 10 درصد از کل پرتفوی آن‌ها را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین اگر قرار باشد حد نصاب جدید را رعایت کنند و حداکثر 5 درصد منابع منابع خود را در سهام سرمایه گذاری کنند، باید حدود 12 هزار میلیارد تومان سهم بفروشند.

وی افزود: فروش چند روز گذشته صندوق‌ها بسیار کمتر از 12 هزار میلیارد تومان بوده ضمن اینکه روزانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان خروج پول توسط حقیقی‌ها انجام شده و البته افزایش مهلت صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای رعایت حد نصاب، به ملایم‌تر شدن شیب فروش صندوق‌ها و آرامش بازار کمک می‌کند، ولی فشار فروش این چند روز ناشی از فروش صندوق‌ها نبوده است. طرز فروش چند روز اخیر بازار، هیجانی بود. صندوق‌های سرمایه ‌گذاری توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شود و بعید است صف فروش‌های هیجانی سهم‌ها توسط صندوق‌های سرمایه گذاری انجام شده باشد. آمار‌ها هم نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه گذاری در این چند روز فروش زیادی نداشته اند.

این کارشناس بازار در پیش بینی روند بازار سرمایه تا پایان سال گفت: به نظر می‌رسد روند کلی بازار تا آخر سال مثبت خواهد بود؛ ولی چه از منظر بنیادی و چه تکنیکال، اصلاحی که شروع شده، به اتمام نرسیده و احتمالا بازار 15 الی 20 درصد دیگر اصلاح خواهد داشت و شاخص کل کف پایین تری را لمس خواهد کرد. شاخص کل به لحاظ تکنیکالی مستعد افت بیشتری بوده و پتانسیل ریزش تا محدوده یک میلیون و 500 الی یک میلیون و 600 هزار واحدی را دارد. این به معنای افت 15 تا 20 درصدی قیمت سهم‌ها بوده و اتفاق عجیبی نیست؛ اما مشکل اینجاست که خیلی از سهم‌های بازار، بیش از شاخص کل ریزش قیمت داشته و بسیاری از سهامداران دچار ضرر و زیان شده اند. اما به هر حال در صورت افت بیشتر بازار، قیمت‌ها به سطح قیمت‌های اردیبهشت ماه خواهند رسید و با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ ارز از نرخ ارز اردیبهشت ماه بالاتر است، سهم‌ها در آن قیمت دوباره جذاب خواهند شد و رشد دیگری در بازار رقم خواهد خورد.

نظرات
  • 0 نظر