انتصاب سرپرست شرکت بازآفرینی

اولین تغییر مدیریتی در حوزه مسکن انجام شد

  • 1400/07/11 13:27:25
  • 0 نظر
  • 186
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 421667

به گزارش فبنا، رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ که از سوم شهریورماه 1400 با رای مجلس رسما سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفت پس از حدود یک ماه، عصر دیروز اولین تغییر مدیریتی را در حوزه مسکن صورت داد.

قاسمی طی حکمی حسن احمدی نوری را که تا پیش از این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران بود به سمت سرپرست این شرکت منصوب کرد. قبلا مهدی عبوری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بود که در این مراسم از زحمات او تقدیر شد. عبوری آذرماه 1398 از سوی محمد اسلامی ـ وزیر سابق راه و شهرسازی ـ جایگزین محمد پژمان شده بود.

تعیین سرپرست شرکت بازآفرینی در واقع اولین تغییر مدیران حوزه مسکن در وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم محسوب می‌شود. شرکت بازآفرینی که مسئولیت احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد را بر عهده دارد از مجموعه‌هایی است که دولت رئیسی در اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است. این در حالی است که طی سالهای گذشته به دلایلی همچون پایین بودن بازده سرمایه‌گذاری و رکود بازار مسکن، این شرکت به نیمی از اهداف خود مبنی بر نوسازی سالیانه 100 هزار واحد مسکونی نیز نرسیده و بنا به گفته عبوری تا کنون 40 درصد بافتها نوسازی شده است.

سال 1400 سقف تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده در تهران و کلان‌شهرها به 300 میلیون تومان برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند رسیده است و 120 میلیون تومان از این مبلغ با نرخ سود 9 درصد، 100 میلیون با نرخ 18 درصد و 80 میلیون تومان با سود 16 درصد است. در سایر شهرها نیز سقف وام در حالت صنعتی‌سازی و فناورانه به سازندگان حرفه‌ای 250 میلیون تومان است که سود 80 میلیون تومان 9 درصد، سود 80 میلیون تومان دیگر 18 درصد و بهره 60 میلیون تومان 16 درصد است.

انباشت تقاضا با نوسانات اقتصادی، معجون تلخی را برای متقاضیان مسکن درست کرده است؛ تا جایی که برای کاستن از این تلخی به شهرهای اقماری پناه برده‌اند. بر اساس گزارش‌های میدانی، طی ماه‌های گذشته خرید و فروش مسکن در شهرهای اطراف تهران رونق گرفته و احتمالا باید منتظر باشیم تا حاشیه‌نشینی هم تشدید شود.

وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی کرده بود تا 145 هزار واحد مسکونی را در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده احداث کند، از این تعداد 100 هزار واحد توسط مردم و 45 هزار واحد قرار بود توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یک مجموعه دولتی احداث شود اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که برنامه طی دو سال گذشته آنطور که باید و شاید پیش نرفته است.

به هر ترتیب حالا باید ببینیم آیا احمدی نوری در تحقق برنامه‌های بازآفرینی موفق خواهد بود یا خیر. در متن حکم وزیر راه و شهرسازی به احمدی نوری آمده است: «نظر به تعهد و تجارب جنابعالی به موجب این ابلاغ شما را به عنوان سرپرست شرکت بازآفرینی شهری ایران، منصوب می نمایم. امید است با اتکال به الطاف الهی و استفاده از تمامی ظرفیت های بی نظیر و بالقوه «این شرکت» اهتمام ویژه داشته و در ایفای بهینه و مطلوب وظایف محوله موفق و موید باشید.»

نظرات
  • 0 نظر