بهای اینترنت «ذرهبین» نصف گوگل است
- 1400/11/05 10:18:50
- 0 نظر
- 518
- منبع : ایسنا
- کد خبر : 471069
به گزارش فبنا، عیسی زارعپور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در صفحه اینستاگرام خود نوشت: طبق قولی که قبلا در مورد معرفی سرویسهای ایرانی داده بودم، میخواهم یکی از محصولات فناورانه بومی را به شما هموطنان معرفی کنم؛ محصولی که با ابتکار و تلاش جمعی از جوانان نخبه کشورمان و با حمایت همراه اول تولید شده و قابل استفاده است. ذرهبین یک موتور جستجوی فارسی، ویژه کاربران ایرانی است که تجربهای فراتر از جستوجویی عادی را برای کاربران فراهم میکند.
وی در ادامه درباره خصوصیات این موتور جستوجو توضیح داد: ذرهبین علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جستوجو نظیر گوگل از طریق فراجستجوگر خود، امکانات و خدمات ویژهای ارائه میدهد که وبگردی در اینترنت را بهبود میبخشد. این موتور جستوجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدئویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و شبکههای اجتماعی را به راحتی امکانپذیر میکند. حتی بخش آوا در ذرهبین انواع محتواها از موسیقی و پادکست گرفته تا مداحی و کتابهای صوتی را بدون نیاز به دانلود در اختیار کاربران قرار میدهد که مشابه آن در موتور جستوجو گوگل هم وجود ندارد.
زارعپور خاطرنشان کرد: جستوجو و دسترسی سریع به فروشگاههای اینترنتی، اطلاع از بازار ملک و خودرو، طلا و... از دیگر ویژگیهای ذرهبین است. علاوه بر امکانات مناسب ذرهبین، استفاده از این موتور جستوجو، مزیتهای ترافیکی مثل ترافیک رایگان در قالب بسته اینترنتی و اینترنت نیمبها را هم دارد. ارائه پاسخهای هوشمند، امکان جستوجو و گشتوگذار در محتوای شبکههای اجتماعی، پیامرسانها، دسترسی به خدمات تصویری، متنی و ویدئوییِ داخلی و خارجی از دیگر امکانات این موتور جستوجوی ایرانی است.
به گزارش فبنا، موتورهای جستوجوی بومی سهم زیادی در اقتصاد فناوری اطلاعات یک کشور دارند.طرح و ایده جستوجوگرهای بومی تقریباً در دوره دوم دولت احمدینژاد مطرح شد و علت آن هم حلقه تهدیدات و تحریمهایی بود که علیه ایران مطرح میشد. البته به اذعان مسؤولان، در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راهاندازی نمیشود و هدف جویشگرهای بومی، پاسخگویی به نیازهای کاربران است و با توجه به اطلاعاتی که سرویسهای بومی دارند، از یک ابزار بومی بهتر از یک ابزار بینالمللی برمیآید.
پس از آن حمایت از جویشگرهای بومی بر اساس تهیه و ارائه طرح کسبوکار به تصویب شورای راهبری جویشگر بومی رسید و مقرر شد که مدلهای کسبوکار موتورهای جستوجوی «پارسیجو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری ارائه شوند. البته این دو جویشگر نتوانستند در زمانهایی که گوگل در دسترس نبود، نتوانستند پاسخگوی نیاز خیل عظیم کاربران باشند.
موتور جستوجوی ذرهبین، هم اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرد و باید دید تا چه اندازه میتواند نیاز کاربران را پاسخ دهد. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره فعالیت ابزارهای بومی از جمله موتورهای جستوجو در ایران اظهار کرد: درباره موتور جستوجو اپراتورهای ایرانسل و همراه اول دو پلتفرم خود را رونمایی کردهاند که بازار خوبی هم جذب کردند و امیدواریم رشد کنند و از منافع اقتصادی موتور جستوجو در کشور که در حال حاضر به دلیل تحریمها نمیتوانیم از آنها استفاده کنیم، بهره ببریم.
نظرات
- 0 نظر