یک مقام مسئول:

ایران به جمع 5 کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوست

  • 1400/11/20 15:40:18
  • 0 نظر
  • 265
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 473718

به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، «غلامرضا مهرداد» درباره ساخت پره و کمپرسور توربین‌های بخار و گاز افزود: پیش از این توانایی ساخت این پره و کمپرسورها در دست آمریکا و روسیه بود و حالا با تولید در داخل کشور، چهار هزار قطعه با 60 درصد کمتر از قیمت نمونه خارجی ساخته شده است.

وی درباره تعمیر و وارد مدار کردن روتور نیروگاه سیکل‌ترکیبی یزد گفت: سازنده اصلی روتور شرکت آمریکایی بود که با توجه به تحریم‌ها خدمات جدیدی ارائه نکرد و آن را قابل تعمیر ندانست، اما متخصصان این شرکت در مدت 45 روز آن را تعمیر و وارد مدار کردند. با بازسازی این روتور چهار میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران درخصوص بومی‌سازی دیسک‌های روتور توربین‌های گازی، خاطرنشان‌کرد: این دیسک‌ها قطعه اصلی روتور به شمار می‌رود. در کشور 60 روتور با عمر بیش از 40 سال در حال فعالیت هستند و نیاز به تعویض دارند، اما با تلاش 15 جوان متخصص، در مدت پنج ماه موفق به طراحی و ساخت این قطعه شدیم.

مهرداد، درباره ساخت و تعمیر سه نیروگاه در عراق، گفت: با یک‌سوم قیمتی که دیگر کشورها به عراق پیشنهاد کرده بودند خدمات ارائه کردیم.

وی بیان‌داشت: متخصصان این شرکت همچنین قرار است تا پایان امسال چهار طرح تحقیقاتی را اجرایی کنند که با بومی شدن آنها انحصار ساخت از دست پنج شرکت آمریکایی و اروپایی خارج شده و 10 میلیون دلار صرفه‌جویی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

این مقام مسؤول ادامه‌داد: شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران 40 سال پیش با هدف پوشش‌دهی تعمیرات اساسی و بازسازی انواع توربین‌های بخاز، گاز و ژنراتورهای سنگین کشور راه‌اندازی شد و اکنون با تحریم شدن ایران در رابطه با دستیابی به محصولات و خدمات آن به خودکفایی رسیده است.

نظرات
  • 0 نظر