عیدی کارکنان چگونه و چقدر تعیین می‌شود؟

  • 1400/11/11 19:11:00
  • 0 نظر
  • 325
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 472128

به گزارش فبنا، معمولا عیدی کارکنان در پایان بهمن ماه همراه با حقوق به حسابشان واریز می‌شود.  میزان آن نیز طبق برآوردهای اولیه در بودجه و تصویب نهایی در هیات دولت تعیین می شود.  

در آستانه تعیین رقم عیدی کارکنان، پیشنهاداتی به دولت مطرح است که از جمله آن پرداخت عیدی معادل یک ماه حقوق است، در این رابطه باید گفت که عیدی کارکنان از قانون مدیریت خدمات کشوری و ضریب مصوب تبعیت می کند؛ به طوری که بر اساس ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری، میزان امتیاز عیدی برای هر سال 5000 است که با در نظر گرفتن ضریب حقوق تعیین شده توسط هیات وزیران میزان عیدی تعیین می شود.

طبق مصوبه هیات وزیران برای امسال ضریب حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت 3048 ریال است، در این حالت  عیدی برای سال جاری  یک میلیون و 524 هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که در برآوردهای اولیه در بودجه 1400 نیز مبلغ عیدی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده بود.

البته این رقم در جریان بررسی های سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی به دلایلی مانند تغییرات حقوقی  می تواند متفاوت در هیات دولت به تصویب برسد، به هر صورت عیدی سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان بوده و تکرار آن برای سال جاری بعید است و افزایش آن محتمل خواهد بود. 

در سال 1399، گرچه میزان عیدی در بودجه یک میلیون و 200 هزار تومان پیش بینی شده بود اما در نهایت مصوبه هیات وزیران نشان داد که این رقم به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است که دلیل این تغییر  به اعمال فوق‌العاده 50 درصدی امتیاز قانونی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برمی‌گشت که در نتیجه بر تغییر ضریب در محاسبات عیدی موثر بود.

برآوردهای ابتدایی در بودجه سال آینده از پرداخت رقم یک میلیون و 650 هزار تومانی در سال 1401 حکایت دارد.

نظرات
  • 0 نظر