افزایش قیمت مصرف کننده در آمریکا طی ماه می

  • 1401/03/21 09:06:42
  • 0 نظر
  • 240
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 492763
- اخبار اقتصادی -

به گزارش فبنا، به نقل از رویترز، وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد که قیمت مصرف کننده در این کشور طی ماه می شتاب گرفته است چرا که قیمت بنزین به بالاترین رقم خود رسید و هزینه خدمات نیز افزایش یافت.

این امر نشان می‌دهد که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) می تواند به افزایش 50 واحدی نرخ بهره تا ماه سپتامبر برای مبارزه با تورم ادامه دهد.

به گفته وزارت کار آمریکا، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته پس از افزایش 0.3 درصدی در ماه آوریل، 1.0 درصد افزایش یافت.

نرخ تورم در آمریکا رکورد 40 ساله را شکست
با افزایش تورم در آمریکا شاخص اعتماد مصرف کننده کاهش یافت

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور نسبت به ماه قبل از آن 0.7 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس داده‌های انجمن خودروی آمریکا، قیمت بنزین در ماه می افزایش یافت و به طور متوسط حدود 4.37 دلار به ازای هر گالن معامله شد.

روز جمعه هر گالن بنزین به 5 دلار رسید، که نشان می دهد شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه در ماه ژوئن همچنان بالا خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم در ماه گذشته میلادی با افزایش قیمت سایر کالاها مانند مواد غذایی افزایش یافت، که پس از جنگ بی دلیل روسیه علیه اوکراین افزایش یافت.

سیاست سفت و سخت چین برای به صفر رساندن آمار ابتلا به کرونا، که زنجیره های تامین را از بین برد، همچنین قیمت کالاها را بالا نگه داشته است.

قیمت خدماتی مانند اجاره، اقامت در هتل و سفر با خطوط هوایی نیز در ماه گذشته میلادی بالا بود. این امید وجود داشت که تغییر هزینه ها از کالاها به خدمات به کاهش تورم کمک کند. اما بازار کار فشرده باعث افزایش دستمزدها می شود و به افزایش قیمت خدمات کمک می کند.

این گزارش تورم پیش از دومین افزایش 50 واحدی پیش بینی شده نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو در چهارشنبه آینده منتشر شد.

انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئیه نرخ بهره خود را نیم درصد دیگر افزایش دهد. از ماه مارس نرخ بهره بانکی را 75 واحد افزایش داده است.

ورونیکا کلارک، اقتصاددان بانک سیتی گروپ در نیویورک، در این باره گفت: تداوم تورم ماهانه بالا می تواند برای فدرال رزرو علامتی باشد که با صراحت بیشتر به سمت افزایش نرخ های بهره 50 واحدی یا بیشتر حرکت کند و این اقدام را تا زمانی که داده های تورم به طور متقاعدکننده ای کاهش یابد، ادامه دهد.

در 12 ماه منتهی به ماه می، شاخص قیمت مصرف کننده CPI پس از افزایش 8.3 درصدی در ماه آوریل، 8.6 درصد افزایش یافت. اقتصاددانان امیدوار بودند که نرخ سالانه این شاخص در آوریل به اوج خود برسد.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر