رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد:

راه‌اندازی 60 دپارتمان مهارت در کشور

  • 1400/05/16 20:37:54
  • 0 نظر
  • 417
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 402722
به گزارش فبنا، علی اوسط هاشمی روز شنبه 16 مرداد ماه در نشست با مدیران و معاونین فنی و حرفه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: پیش از این 17 دپارتمان مهارتی در کشور فعال بود که این تعداد با جلوگیری از تمرکزگرایی گسترش یافته که نمونه موفق آن دپارتمان ملی مهارت گاز در عسلویه و مهارت‌های مرزی در ارومیه است.

وی با بیان اینکه نقشه راه برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ترسیم شده تا به تناسب نیاز بازار آموزش‌های نوین مهارتی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در دهه 50 و 60 نرخ سواد در کشور و افزایش آن یکی از دغدغه‌ها بوده اما امروز با گسترش سواد و ارتقای آگاهی مردم ضرورت دارد آموزش‌های مهارتی در یک جهت‌گیری مناسب در کشور توسعه یابد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: با توجه به کثرت و تنوع شغلی موجود و بالا رفتن تعداد بیکاران در این تنوع بازار کار به سمتی حرک کنیم تا بهترین شرایط را برای اشغال جوانان با وجود تحریم‌ها و انسداد بسیاری از راه‌های صحیح و درست و همچنین نادیده گرفتن شرایط عرضه و تقاضا و بازار کار فراهم آوریم.

هاشمی ادامه داد: باید گفتمان مهارت به عنوان یک گفتمان برتر در کشور مورد توجه قرار گیرد تا سهم مهارت در نظام برنامه‌ریزی و نگاه شرکا به این بخش افزایش یابد.

وی ضرورت خروج مهارت را از غربت نیازمند مهارت با صلاحیت دانست و بیان کرد: به دور از عناوین و القاب مختلف ضرورت دارد در برنامه‌ریزی‌ها تفکر اصلی بر ارتقای مهارت باشد تا متناسب با تقاضای بازار آموزش‌های مهارت‌محور ارتقا یابد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: در گذشه 35 درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با تقاضای بازار بوده که این ساختار به 65 درصد ارتقا یافته و 45 درصد نرخ بیکاری کشور نیز مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

هاشمی افزود: ترغیب جامعه به کسب مدارج دانشگاهی یک خطای استراتژیک است چرا که بالاتر از عناوین دکتر، مهندس و تکنسین ما امروز به افراد دارای مهارت نیاز داریم و این فقر توسعه است که بخواهیم افراد جامعه را با القاب کذایی و ساختگی معرفی کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضرورت توجه به شایستگی‌ها و قابلیت‌های افراد را یادآور شد و گفت: ما حتی در نهادهایی که مردمی هستند شاهد فشار گروه‌ها و احزابی هستیم که می‌خواهند با نادیده گرفتن مهارت‌ها افراد را در پست‌های مختلف بکارگیری کنند.

هاشمی افزود: دانایی به مدرک دانشگاهی و تحصیلات داخلی و خارجی نیست بلکه مبنای دانایی خودانتقادی و کنار گذاشتن عادت‌های غلط است و ما در این مسیر چاره‌ای جز پذیرفتن تغییرات و انجام ماموریت‌های جدید بر مبنای مهارت نداریم.

وی اظهار کرد: هدف گذاری سازمان فنی و حرفه‌ای خروج از آموزش‌محوری است و ضرورت دارد با جلب نظر شرکای اجتماعی به سمتی حرکت کنیم تا دیدمان را وسیع و براساس مهارت و شایستگی‌ها قیمت پیدا کرده و جایگاه به دست آورد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای متولی مسابقات ملی مهارت است ما در کشور کمترین اطلاعات در این زمینه وجود دارد در حالی که با شکل‌گیری دبیرخانه ملی مهارت تلاش می‌کنیم تا در گروه سنی 13 تا 21 سال بهترین استعدادهای مهارتی کشور را شناسایی و به مسابقات جهانی اعزام کنیم که ایران در سال آینده از 56 رشته مهارتی جهانی در 42 رشته شرکت کننده خواهد داشت.

هاشمی با اشاره به اعتبارات اندک سازمان فنی و حرفه‌ای و پرداختی منابع عمده این سازمان به عنوان حقوق و مزایا اشاره کرد و گفت: اعتبارات سازمان فنی و حرفه‌ای را با رایزنی‌های مختلف به بیش از یک هزار و 560 میلیارد تومان رساندیم و از طرفی از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه 9 رشته جدید استفاده می‌کنیم.

وی از امضای تفاهمنامه با 70 سازمان و نهاد برای تقویت آموزش‌های تقاضامحور و کیفی‌سازی این برنامه‌های آموزشی خبر داد و بیان کرد: از ظرفیت اتاق بازرگانی، صنعت و معدن، تعاونی‌ها، نظام مهندسی و امور صنفی دیگر در این زمینه استفاده می‌کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مهارتی جوار صنایع تصریح کرد: از ظرفیت مالیات بر ارزش افزوده استفاده می‌کنیم تا در مراکز جوار صنایع که به 631 مرکز افزایش یافته در راستای توسعه مهارت‌های کارگران و نیروهای شاغل در بخش صنعت استفاده کنیم.

هاشمی راه‌اندازی مراکز کارآفرینی در کسب و کار در 27 استان کشور را یادآور شد و بیان کرد: تلاش ما بر تدوین استانداردهای آموزشی است که در اکثر رشته‌های مهارتی این استانداردها تعریف شده و با راه‌اندازی 60 دپارتمان مهارتی سعی می‌کنیم به دور از نگاه جزیره‌ای آموزش‌های مهارتی را در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر توسعه دهیم.

وی افزود: بدون مهارت امکان مهار بیکاری وجود ندارد و پایه اشتغال پایدار مهارت است و تلاش کردیم تا از ظرفیت کشور در توسعه این بخش استفاده کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای سازمان فنی و حرفه‌ای را تنها دارنده مجوز برای صدور گواهینامه‌های مهارتی اعلام کرد و گفت: طرح ملی سنجش مهارت که یک عیار واقعی در این حوزه است تهیه و تدوین شده است.

هاشمی به فعالیت‌های گسترده دولت تدبیر و امید در حوزه ارتقای آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و افزود: هرچند بنده منتقد دولت روحانی بودم اما مرز انتقاد با تخریب متفاوت است چرا که خروجی انتقاد اصلاح و بهبود امور است و ما در سخت‌ترین شرایط کرونایی از ستاد کرون مجوز گرفتیم تا تسهیلات کم بهره به آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای پرداخت شود.

نظرات
  • 0 نظر