سفره های خالی کارگران با حقوق معوقه 4 تا 5 ماهه

  • 1400/02/06 15:33:11
  • 0 نظر
  • 303
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 346847
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خبر " حقوق معوقه" کارگران در بخش های مختلف خبر تازه ای نیست. بلکه مسئله ای که سال های سال است کارگران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 برخی از فعالان کارگری  اعتقاد دارند که با شیوع کرونا, دستمزد حدود 30دردص از کارگران معوق شده است. در حال حاضر کارگران شهرداری کوته عبدالله هستند که با مشکل معوقات حقوق 4ماه و 5ماهه با مشکلات زندگی گرفتاری را بیشتر از دیگران لمس می کنند.

چند روز گذشته بود که فرامروز توفیقی‌,رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره مشکلات کارگران در سال 1400گفت: دولت در کنترل شیوع کرونا قدمی برای کارگران برنداشته است. کارگری که دغدغه نان شب دارد, چگونه قرنطینه را رعایت کند.

وی گفت:کارگران شهرداری کوته عبدالله اعتراض دارند گلایه مند این هستند, که درایام ماه مبارک رمضان نیازمند حقوق 4ماه معوق خود هستند تا بتوانند نان شب خودرا تأمین کنند . آنها در پیام متعدد به نمایندگان کارگران می گویند ما واکسن نمی خواهیم, حقوق های معوق ما را بدهند.

کارگران شهرداری کوت عبدالله، زیرمجموعه کارون در خوزستان، حدود 500 نفر هستند؛که گلایه از معوق حقوق 4تا 5ماهه خود دارند.

 یکی از این کارگران می گوید: در ماه رمضان هزینه خرید و تهیه افطار را نداریم. از همسایه و آشنا و فامیل پول قرض می کنیم و زندگی را میگذرانیم. چرا صدای کارگران هیچ وقت شنیده نمی شود؟

دو است که این مجموعه به پیمانکار واگذار شده است و در این دو سال بارها حقوق ما عقب افتاده است. علاوه بر حقوق مشکلات بیمه هم داریم, بارها برایمان حق بیمه رد نشده است که همین باعث شده اگر مریض شده ایم به سراغ درمان نرویم.

یکی دیگر از کارگران می گوید: شکایت ما را همه استان می دانند. از استاندار گرفته تا فرمانداری و دفتر امام جمعه. اما مشکلی از مشکل ما حل نشده است. انگار برای هیچ کس سفره خالی کارگران اهمیتی ندارد. در ایام نزدیک شدن به روز کارگران , امید ما این است که مسئولان فکری به حال ما کنند.

وی گفت: از بس حقوق های ما معوق شده است, حتی بقالی محل هم به ما قسطی نمی دهد. مگر دولتی ها نمی گویند که مشکل کارگران و بخش های مشکل دار را حل می کنیم. پس چرا وعده ها تو خالی است.

به گزارش فبنا، ؛سال گذشته بود که مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی در تاریخ 99/2/17 به مفهوم کار در اسلام و جایگاه کارگر و کارفرما در آن اشاره کردند و فرمودند:«همکاری دوجانبه‌ی واقعی میان نیروی کار و کارفرما میتواند تولید و ارزش افزوده را افزایش بدهد».

 ایشان فرمودند:از سوی دیگر کارگر ستون فقرات یک کشور است. استقلال یک کشور وابسته به کار است. عزت یک ملتی که دارای استقلال است جز به وسیله کار به دست نمی آید. لذا تجلیل از کارگر تجلیل از عنصری برای استقلال کشور و ملت است.

ایشان در جای دیگر بارها نسبت به پرداخت حق و حقوق کارگران اشاره کرده اند و  اهتمام به حقوق نیروی کار از جمله «دستمزد عادلانه و پرداخت منظم و بدون تأخیر آن، امنیت شغلی، بیمه، آموزش، خدمات رفاهی و بهداشت و درمان» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در دنیای کنونی و تحولات پرسرعت فناوری، یادگیری مداوم آموزشی و استفاده از تجربیات قبلی برای مجموعه‌های تولیدی و کارگران آن‌ها یک ضرورت است تا با ارتقای بهره‌وری و کیفیت تولید، رونق اقتصادی افزایش یابد.

 ورود مقام معظم رهبری به حمایت از موضوع کار ایرانی و کارگر ایرانی بسیار جای مسرت دارد و امید می‌رود که مسئولان با توجه به شرایط دشوار اقتصادی نسبت به حق مشکلات حقوق معوق کارگران کوته عبدالله اقدامی کنند.

بی تردید اگر ابعاد مهمی که در کلام رهبر انقلاب برجسته بود توسط مسئولان اجرا شود اعم از رعایت قانون، سه جانبه گرایی و مشارکت و حضور کارگران در تصمیمات تخصصی و تصمیماتی که به حقوق و دستمزد آن‌ها مربوط می‌شود می‌تواند در پویایی بازار کار و ارتقای تولید و نشاط در بین خانواده‌های کارگری بسیار مفید واقع شود و زمینه های تحقق سال را فراهم کند.

 انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر