نظرسنجی پلاتس نشان داد

احیای لیبی تولید اوپک پلاس را بالاتر برد

  • 1399/08/20 08:19:09
  • 0 نظر
  • 236
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 270300

به گزارش فبنا، نظرسنجی پلاتس نشان داد اوپک که متشکل از 13 عضو است، در اکتبر 24.54 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و 9 تولیدکننده متحد این گروه که در راس آنها روسیه قرار دارد، 12.73 میلیون بشکه در روز تولید داشتند.

لیبی جنگ زده که از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف است، عامل اصلی افزایش تولید این گروه در ماه میلادی گذشته بوده و تولیدش را در اکتبر تقریبا سه برابر افزایش داد و به 460 هزار بشکه در روز رساند که بالاترین میزان تولید از ژانویه بود.

شرکت ملی نفت لیبی هفته جاری اعلام کرد با آتش بس میان گروههای رقیب که امکان بازگشایی میادین و بنادر نفتی را فراهم کرده است، لیبی اکنون بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.

بازگشت پرقدرت لیبی، فشار بر اوپک پلاس برای تنظیم عرضه و تقاضا در بازار نفت را افزایش می دهد. این گروه که حدود نیمی از عرضه جهانی نفت را تحت کنترل دارد، با احیای ضعیف تقاضا تحت تاثیر موج جدید شیوع کووید 19 دست و پنجه نرم می کند و پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم ممکن است تسهیل تحریمهای آمریکا علیه ایران را در پی داشته باشد و زمینه را برای بازگشت نفت بیشتر به بازار مهیا کند.

قیمتهای نفت از بالای 45 دلار در سپتامبر به حدود 40 دلار در هفته های اخیر نزول کرده که منعکس کننده دورنمای بدبینانه است و فاینانس اعضای اوپک پلاس را تحت فشار بیشتری قرار داده است. با توجه به این شرایط، مقامات اوپک پلاس به احتمال تغییر برنامه افزایش تولید دو میلیون بشکه در روز از ابتدای سال 2021 و به تاخیر افتادن چند ماهه آن اشارات قوی داشته اند اما هنوز جزییات بیشتری اعلام نشده است.

برخی می گویند گزینه کاهش بیشتر تولید روی میز مذاکره است اما پایبندی ضعیف برخی از اعضایی که با فشارهای سیاسی داخلی روبرو هستند، تصویب چنین توافقی را دشوار می کند.

وزیران اوپک پلاس در نشست 10 و 11 آذر درباره سیاست تولید تصمیم گیری خواهند کرد. نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس به ریاست عربستان سعودی و روسیه 17 نوامبر برگزار می شود و ممکن است گام نخست برای چنین تصمیم در نشست مذکور برداشته شود.

کاهش تولید امارات متحده عربی

طبق نظرسنجی پلاتس، عربستان سعودی در اکتبر 8.99 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که مطابق با سهمیه اش بود. روسیه هم 9.11 میلیون بشکه در روز تولید داشت.

در مجموع پایبندی اعضای اوپک پلاس به توافق کاهش تولید به 100.2 درصد بهبود یافت و کاهش تولید مازادی که امارات متحده عربی برای جبران تولید بالاتر ماههای گذشته داشت، در بهبود نرخ پایبندی نقش داشت. علاوه بر لیبی، ایران و ونزوئلا که هدف تحریمهای آمریکا قرار دارند، از مشارکت در توافق اوپک پلاس معاف هستند. تولید ایران در اکتبر نسبت به ماه پیش از آن ثابت بود و تولید ونزوئلا اندکی افزایش داشت.

طبق محاسبات پلاتس، نرخ پایبندی در سپتامبر 98.9 درصد بود.

امارات متحده عربی 2.42 میلیون بشکه در روز نفت در اکتبر تولید کرد و تولیدش را فراتر از سهمیه 2.59 میلیون بشکه در روز کاهش داد تا تولید بالاتر در ماههای گذشته را جبران کند. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) که عمده نفت این کشور را تولید می کند، اعلام کرد کاهش بیشتر در نوامبر و دسامبر هم ادامه خواهد یافت و به طور غیررسمی به مشتریانش درباره کاهش قابل توجه حجم نفت قابل فروش اطلاع داده است.

سایر تولیدکنندگان به هدف نزدند

اما سایر اعضایی که باید کاهش تولید جبرانی انجام می دادند تا حدودی زیادی موفق به این کار نشدند به خصوص عراق که بیشترین کاهش تولید جبرانی را باید داشته باشد اما با دشواری مالی و مسائل سیاسی دست و پنجه نرم می کند.

طبق نظرسنجی پلاتس، تولید عراق در اکتبر به 3.79 میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به سهمیه تولید 3.80 میلیون بشکه در روز تعیین شده برای این کشور بود اما 165 هزار بشکه در روز کاهش تولید اضافی را نتوانست انجام دهد.

بر اساس گزارش پلاتس، نیجریه عضو دیگری است که کاهش تولید جبرانی قابل توجهی را بر گردن دارد اما تولیدش بالاتر از سهمیه 1.53 میلیون بشکه در روز مانده است. با این حال تولید 160 هزار بشکه در روز گرید آگبامی که این کشور حفظ کرده است، میعانات به شمار می رود و مشمول توافق کاهش تولید اوپک پلاس نمی شود.

نظرات
  • 0 نظر