نصرالله: می‌توانیم بدون استفاده از دلار از ایران مشتقات نفتی بخریم

  • 1399/12/29 06:44:10
  • 0 نظر
  • 275
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 321712

به گزارش فبنا، به نقل از «العالم»، سیدحسن نصرالله در سخنانی تلویزیونی به مناسبت روز «جانباز مقاومت»، به دلایل انتخاب این روز به عنوان روز جانباز پرداخت و گفت که حضرت ابالفضل العباس (ع) شخصیتی فراتر از یک جانباز است.

وی گفت: مجروحان ما به حضرت ابوالفضل العباس این سمبل عظیم اقتدا کردند. در مسیر طولانی‌مان این مجروحان صبر کردند، استقامت کردند و اهل وفا بودند. این مجروحان حتی یک لحظه از این مسیر عدول نکردند و به تلاش در میادین مختلف ادامه دادند.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه با تقدیر از خانواده‌های شهدای مقاومت و تسلیت به خانواده‌های شهدای اخیر خاطرنشان کرد: دو برادرمان شیخ احمد الزین و انیس نقاش را از دست دادیم و به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم.

نصرالله افزود: اشخاصی که در سال‌های گذشته بویژه در زمان اشغال لبنان توسط اسرائیل مجروح شدند، آگاهی و درکشان نسبت به واقعیت‌ها بیشتر می‌شود. هر روز که می‌گذرد واقعیت گروه‌های تروریستی مسلح و حامیانشان بیشتر آشکار می‌شود. ما در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری مسلح قرار داریم که از سوی سازمان جاسوسی آمریکا برای انهدام ملت‌ها و ارتش‌ها تشکیل شده‌اند. رد پای آمریکا در حمایت از این گروهک‌ها از یمن گرفته تا عراق و سوریه دیده می‌شود.

دبیرکل حزب الله به افشاگری‌های یمنی‌ها طی روزهای اخیر درباره روابط بین گروه تروریستی  القاعده با سرویس اطلاعات آمریکا اشاره کرد و گفت: روز به روز حقیقت وجودی این گروه‌های تروریستی و اینکه چه کسی آنها را ایجاد کرده و از آنها حمایت می‌کند، بیشتر برملا می‌شود.

وی افزود: اسناد جدید، نقش سازمان جاسوسی آمریکا در جذب سران داعش در زندان‌های عراق و آزادی‌شان را آشکار می‌کند.

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط حاکم بر لبنان گفت: لبنان در قلب یک بحران واقعی ملی بزرگ اقتصادی، اجتماعی، مالی و سیاسی است و برخی برای شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی در لبنان می‌کوشند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان یادآور شد: ما در حزب‌الله نمی‌خواهیم برای تشکیل دولت یا حل اوضاع اقتصادی و مالی یا اصلاح در ساختار حکومت به اسلحه متوسل شویم.

وی گفت: برخی طرف‌های خارجی و داخلی به دنبال سوق‌دادن کشور به سمت جنگ داخلی هستند و برای این کار دنبال «سوخت و هیزم» می‌گردند.

نصرالله با انتقاد از برخی دیدگاه‌ها درباره بحران لبنان گفت: اینکه برخی دلایل اشتباه برای این بحران فرض می‌کنند، بدین معناست که ما به دنبال درمان‌های اشتباه راه افتادیم و هستند کسانی که به دنبال تسویه‌حسابند و برای یافتن راه حل برای بحران‌های موجود تلاش نمی‌کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: بحرانی که لبنانی‌ها با آن روبه‌رو هستند دلایل متعددی دارد و اگر آنها صرفا یک علت را برطرف کنند و بقیه دلایل را کنار بگذارند، به نتیجه مورد نظر نخواهند رسید.

او گفت‌: برخی در تعامل با این بحران‌ها می‌گویند همه مشکلات لبنان زیر سر سلاح لبنان است. آیا ما سلاحمان را زمین بگذاریم مشکلات حل خواهد شد؟ آنها می‌گویند حزب‌الله، حزب‌الله، حزب‌الله ... این ظلم و ستم است که همه تقصیرات را متوجه حزب‌الله بدانیم و بگوییم سلاح حزب مقاومت دلیل این همه مشکلات است.

سیدحسن نصرالله با اشاره به وام‌های گرفته‌شده از سوی لبنان و شرایط اقتصادی این کشور گفت: وضع اقتصادی فعلی ناشی از اوضاع ده‌ها سال گذشته است. مشکلات و بحران‌های لبنان مجموعه دلایلی دارد که می‌توان به قاچاق اموال و پول به خارج و بلوکه‌کردن ودیعه‌ها و سپرده‌ها و انفجار بندر بیروت و تنش‌ها اشاره کرد و لبنانی‌ها باید این عوامل و اسباب را حل کنند و الا نمی‌توان به راه حلی دست یافت.

او ادامه داد:‌ فشارهای آمریکا بر لبنان و ترساندن کشور از رفتن به سمت گزینه‌های اقتصادی معین دلیل اصلی بحران لبنان است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: حل بحران، صرفاً تشکیل دولت نیست. تشکیل دولت، آغاز مسیر حل بحران است.

وی گفت: آیا دولت تکنوکرات می تواند با فشارها مقابله کند؟ صندوق بین‌المللی پول نمی‌خواهد کمک کند بلکه می‌خواهد وام بدهد و از طریق آن شروطش را بر لبنان تحمیل کند. به نخست وزیر که مامور تشکیل کابینه شده می‌گویم آیا می‌توانی مسئولیت را قبول کنی؟ به این دلیل که اگر نمی‌توانی، با آتش بازی می‌کنی.

دبیر کل حزب‌الله اظهار کرد: نخست‌وزیر مکلف در لبنان باید کابینه‌ای را تشکیل دهد که شامل نیروهای سیاسی شود تا همه آنها مسئولیت‌های خود را برعهده بگیرند و هر کسی که از زیر بار این مسئولیت‌ها شانه خالی کرد باید محاکمه شود.

او گفت: کابینه متخصصان اگر تشکیل شود هرگز نمی‌تواند مقاومت کند و نخواهد توانست مسئولیت بحران در کشور را برعهده بگیرد.

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه در لبنان مسئولی وجود ندارد، از همه نیروهای سیاسی خواست که از توانمندی‌های داخلی و روابط خارجی خود برای حل بحران لبنان استفاده کنند.

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران برای حل بحران سوخت در لبنان پیشنهاد خوبی داده است. ما می‌توانیم بدون استفاده از دلار از ایران مشتقات نفتی بخریم و با لیره پول آن را پرداخت کنیم. پیشنهاد ایران برای خرید مشتقات نفتی به لیره لبنانی پابرجاست و اجرای پیشنهاد ایران، از طریق دولت لبنان و بر اساس قوانین آن انجام خواهد شد.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی بیشترین مسئولیت را در زمینه حفظ ارزش لیره لبنان دارد. ای رئیس بانک مرکزی! با اختیاراتت و روابطت می‌توانستی مانع این افزایش غیرقابل قبول شوی و تو این را می‌دانی و این مسئولیت توست.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه برخی مسیرها توسط گروه‌ها در لبنان بسته شده است، گفت: تو ای راهزن! مردم را گرسنه کردی، به قتل رساندی و کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار دادی و در اقدامی مشکوک مشارکت داری.

وی تشکیل کابینه را برای حرکت به سمت حل بحران‌های لبنان را ضروری دانست و گفت:‌ اگر بحران در پرونده تشکیل کابینه لبنان ادامه یابد، راه حل اول این است که فعالیت کابینه فعلی (پیش‌برد امور به نخست‌وزیری حسان دیاب) از سرگرفته شود.

او گفت: در صورت تدام این بحران چاره‌ای جز مراجعه به قانون اساسی نیست.

او درباره اتهام‌ها علیه نیروها و حامیان حزب‌الله مبنی بر اینکه همه آنها به دلار حقوق می‌گیرند، گفت که بخش بزرگی از نیروهای این حزب داوطلب هستند و در برابر همکاری و تلاش‌هایشان مبلغی دریافت نمی‌کنند.

سید حسن نصرالله گفت: حتی آن زمانی که برخی در لبنان مستمری بالایی دریافت می‌کردند، کسانی که از حزب‌الله حقوق دریافت می‌کردند، زندگی سختی را می‌گذراندند.

نظرات
  • 0 نظر