70 درصد خسارت سیل با آبخیزداری کاهش می یابد

  • 1400/11/05 09:37:13
  • 0 نظر
  • 251
  • منبع : تسنیم
  • کد خبر : 471054
- اخبار اقتصادی -

به گزارش فبنا، مسعود منصور با بیان اینکه در دو مقطع در دی ماه در هشت استان سیلاب داشتیم که در سه استان بحرانی تر بود, افزود: بررسی ها نشان می دهد بیش از 37 میلیارد مترمکعب در این دو مقطع بارش داشتیم که بر اثر آن حدود 17 میلیارد مترمکعب روان آب, جاری شد.

او ادامه داد: در حوزه هایی که آبخیزداری انجام داده بودیم و 25 درصد کل این منطقه را شامل می شد توانستیم شش و دو دهم میلیارد مترمکعب از این روان آب را کنترل کنیم و اگر این کنترل انجام نمی شد میزان خسارت بسیار بیشتر بود.

منصور به نقش اساسی سازه های آبخیزداری اشاره و اضافه کرد: این سازه ها سرعت روان آب را کاهش می دهد و همچنین معلقات همراه با آب را در پشت بندها مهار و قدرت تخریب آب را کنترل می کند.

او در پاسخ به این پرسش که مانع اصلی محقق نشدن کامل برنامه تکلیفی مصرّح در قانون برنامه ششم توسعه در زمینه آبخیزداری چه بوده است؟ با اشاره به اینکه پوشش گیاهی در کاهش فرسایش و جلوگیری از سیلاب و قدرت تخریب آن نقش زیادی ایفا می کند, گفت: یکی از موانع عمده این است که پوشش گیاهی را به خوبی حفظ نکردیم.

منصور با تاکید بر اینکه منابع اعتباری باید تقویت شود، اضافه کرد: نهضتی با عنوان خیرین آبخیزدار به راه افتاده است و بیش از 10 هزار سازه آبخیزداری با کمک مردم و خیرین ساختیم و مجمع خیرین در برخی از استان ها شکل گرفته است.

منصور گفت: موضوع لزوم ساخت سازه های آبخیزداری را در جلسات مختلف با مسئولان، پیگیری می کنیم و این موضوع مطالبه عمومی مردم شده است.
او افزود: اکنون 125 میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض فرسایش آبی است که باید بر روی آن کار آبخیزداری انجام شود اما فقط 32 میلیون هکتار انجام شده است و عقب افتادگی زیادی در این زمینه داریم.

او تأکید کرد: اگر بتوانیم سالانه پنج تا 10 میلیون هکتار را آبخیزداری کنیم می توانیم در کوتاه مدت به وضعیت مطلوب برسیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: باید مطالعه و برنامه های اجرایی را آماده کنیم و منابع اعتباری لازم تخصیص داده شود و با مشارکت مردم، شرایط را مطلوب کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
  • 0 نظر