نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران:

هموار شدن تعیین قیمت خوراک پالایشگاه ها از مسیر بورس

  • 1400/04/26 13:14:12
  • 0 نظر
  • 216
  • منبع : سنا
  • کد خبر : 389499

رضا پدیدار، نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران با بیان مطلب فوق در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به مشکلات موجود در تعیین نرخ خوراک پالایشی ها اشاره کرد و گفت: در ماده ١٣ قانون رفع موانع تولید به ساز و کار بورس انرژی برای عرضه نفت خام و میعانات گازی اشاره شده و پالایشگاه ها در اولویت قرار گرفته اند، این موضوع به صراحت در قانون رفع موانع تولید یاد شده است.

وی اظهار داشت: بورس انرژی باید ساز و کارهای لازم را برای اجرایی شدن این ماده از قانون فراهم کند تا خوراک مورد نیاز صنعت پالایشگاهی در بورس عرضه شود و پالایشگاه ها از این طریق بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمتی شفاف و روشن به دست آورند.

پدیدار خاطرنشان کرد: در این ارتباط باید زیرساخت ها و مکانیزم لازم برای ایجاد شفافیت در تعیین قیمت خوراک پالایشگاه ها ایجاد شود تا بورس انرژی بتواند براساس ماده ١٣ قانون رفع موانع تولید عرضه نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه ها را در اولویت فعالیت خود قرار دهد.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران به مبنای نرخ خوراک پالایشگاه ها اشاره و تاکید کرد: مبنای نرخ خوراک پالایشگاه ها باید متوسط نرخ صادرات نفت خام و میعانات گازی به خارج از کشور باشد که این نرخ ها باید بعد از فعل و انفعالاتی که انجام می شود به صورت قطعی احراز شود تا بتوان متوسط آن را مبنایی برای محاسبه نرخ خوراک پالایشگاه های داخلی قرار داد.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط تحریمی که همچنان بر قوت خود باقی است مشخص شدن محموله های صادراتی زمان بر بوده است و نتوانسته نیاز پالایشگاه ها را تأمین کند، گفت:   ضروری است تا در ابتدا تعیین شاخص هم وزن نرخ فروش نفت خام پالایشگاه ها در بورس و فرابورس انجام شود، از این طریق با میانگینی که به دست می آید و تخفیفی که وزارت نفت برای پالایشگاه ها قائل می شود می توان خوراک پالایشگاه ها را تامین کرد که این اتفاق شاخص کل بازار را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

الزام برای ورود صنعت پالایشگاهی به بورس

پدیدار به موضوع رانت زایی در مورد تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه اشاره کرد و افزود: با توجه به زیانده بودن پالایشگاه ها، ضرورت دارد تا دولت برای سودآور شدن صنعت پالایشگاهی اقدامی انجام دهد تا تعیین قیمت خوراک از مسیر بورس با اعطای تخفیف ویژه در نرخ خوراک به شرکت های پالایشی صورت گیرد، با این تصمیم نه تنها دیگر رانت ایجاد نمی شود بلکه شرکت های پالایشی با حمایت های صورت گرفته به فعالیت خود ادامه می دهند.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران اظهار داشت: پالایشی ها  با ورود به فاز عادی فعالیت خود  می توانند در فاصله زمانی یک تا سه ماه افتی که ناشی از کاهش قیمت بوده را جبران کنند و از طریق این حمایت ها قادر به کسب ٢٥ تا ٣٠ درصد سود باشند.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ادامه داد: گزارش ارائه شده در پایان سال ٩٩ در زمینه پذیرش نویسی صندوق پالایشی یکم، این اقدام از جمله راه های نجات سیستم پالایشگاهی از وضعیت ورشکستگی بود.

نرخ فوب خلیج فارس با واقعیت بازار ایران همخوانی ندارد

پدیدار گفت: وزیر نفت اعلام کرده است که در گذشته تعیین نرخ نفت خام و خوراک پالایشگاه ها براساس فوب خلیج فارس بود، در حالی که اکنون دیگر نرخ فوب خلیج فارس با واقعیت بازار ایران همخوانی ندارد.

وی اظهار داشت: آیین نامه نحوه محاسبه قیمت فروش نفت خام به پالایشگاه ها و خرید فرآورده ها باید منصفانه باشد تا منافع دولت و پالایشگاه ها هر دو تأمین شود.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران با بیان اینکه سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد تامین خوراک پالایشگاه ها از فرمول نرخ بورس به همراه تخفیف استفاده می کنند، گفت: امیدواریم با سیاستی که وزارت نفت در پیش گرفته است، تحویل نرخ خوراک پالایشگاه ها با اعطای تخفیف بتواند ضمانت اجرایی خوبی برای ادامه فعالیت شرکت های پالایشی ایجاد کند، چراکه این شرکت ها برای ادامه حیات خود نیار به حمایت دارند.

پدیدار با بیان اینکه پالایشگاه سازی یا اداره پالایشگاه ها در همه دنیا سودآور است، گفت: در ایران سودآورد کردن پالایشگاه های داخلی می تواند با ورود پالایشگاه ها به بورس و اعطای تخفیف یا تعیین قیمت متعادل در نرخ خوراک از طریق بورس انرژی صورت گیرد تا آنها را به چرخه تعادل اقتصادی بازگرداند.

 نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع مورد تایید وزارت نفت قرار گرفته است که امیدواریم با شکل گیری این سیستم، پالایشگاه ها بتوانند به مراحل تولیدی خود ادامه دهند و از این شرایط بحرانی خارج شوند.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

نظرات
  • 0 نظر