روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تلفنی مطرح کردند:

توقف تحریم‌ها، آغاز ارتباط جدید ایران و 1+5

  • 1398/04/16 14:12:06
  • 0 نظر
  • 576
  • منبع : سنا
  • کد خبر : 35214

حجت الاسلام حسن روحانی،  در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود برای حفظ برجام گفت که ایران طی 14 ماه گذشته و به رغم همه فشارها و تحریم های آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، این توافق را حفظ کند.

رئیس جمهور تحریم ها و فشارها اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران را  یک حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار دانست و تاکید کرد: تداوم این جنگ اقتصادی می تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود.
روحانی اقدامات اخیر ایران را کاملا در چارچوب برجام و برای حفظ آن برشمرد و از اتحادیه اروپا خواست تا به مسوولیت های خود در برابر معاهدات بین المللی و قطعنامه سازمان ملل متحد عمل کند و با دست زدن به اقداماتی، بیش از پیش برای حفظ برجام تلاش کند.
رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد همتای فرانسوی خود، گفت: توقف کلیه تحریم ها می تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد.
رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا از برجام با این اقدام شدیدا مخالفت کرده است، گفت: اتحادیه اروپا خواهان حفظ برجام است و تمام تلاش خود را در این مسیر بکار گرفته است.
امانوئل مکرون  تصریح کرد: می پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع بکار می گیریم.
مکرون با بیان اینکه باید اوضاع را تحت کنترل گرفته و برنامه و اقدامات جدیدی برای حفظ برجام انجام داد، گفت: پایان برجام به معنای اقرار به شکست جمعی و اقدامی تاسف بار خواهد بود و بنابر این مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود و فرانسه آماده است در این مسیر تلاشهایش را بویژه در مسیر خواست ایران که آتش بس در این جنگ اقتصادی است، دوچندان کند.
نظرات
  • 0 نظر