مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد

آمادگی برای تأمین محصولات پروتئینی شب عید

  • 1399/11/15 12:33:07
  • 0 نظر
  • 282
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 304201

به گزارش فبنا، محمدرضا طلایی صبح امروز در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون سه میلیون تن نهاده وارد کشور کرده ایم، اظهار داشت: طی چهار ماهه اول سال به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت ارزی به شرکت پشتیبانی امور دام داده نشد ضمن اینکه تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون ارزش یورویی ارزی بوده که برای واردات سه میلیون و 800 هزار تن کالا در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه واردات گوشت در سال جاری به حداقل رسیده است، تصریح کرد: امسال برای تنظیم بازار داخل، شرکت پشتیبانی امور دام 5 هزار و 400 تن گوشت از دامداران خریداری کرده است.

102 هزار تن گوشت قرمز و مرغ منجمد در بازار توزیع شد

طلایی با بیان اینکه حدود 49 هزار تن مرغ از تولید کنندگان برای تنظیم بازار خریداری کردیم، خاطرنشان کرد: در این راستا، 27 هزار تن گوشت قرمز و 75 هزار تن گوشت مرغ منجمد در بازار توزیع شد که این توزیع ها از محل تولید داخل و ذخایر وارداتی انجام شده است.

وی افزود: ما در بحث خرید محصول مازاد تولید کنندگان دخالتی در تعیین قیمت نداریم و هر قیمتی که ستاد تنظیم بازار اعلام کند، ما با همان قیمت کالا را خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 48 میلیارد تومان از مطالبات شرکت پشتیبانی امور دام در سال 99 وصول شده است، ادامه داد: در سال جاری حتی یک ریال هم مطالبه برای شرکت ایجاد نشده و هر فروشی که انجام دادیم، وجه آن وصول شده است.

92 درصد رفع تعهد ارزی کردیم

این مقام مسئول با اشاره به بحث رفع تعهد ارزی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: تا این تاریخ میزان عدم رفع تعهد ارزی شرکت کمتر از 8 درصد است و ما معادل 92 درصد ارزی که دریافت کردیم، کالا وارد کشور کردیم و باقی آن نیز یا در حال واردات و یا در کشتی است. ضمن اینکه آخر سال مشکلی در زمینه رفع تعهد ارزی خود نخواهیم داشت.

وی افزود: اگر بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کند تا پایان سال هیچ مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی نخواهیم داشت و حتی در سه ماهه ابتدایی سال 1400 نیز مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

کمبود جو ناشی از حضور کمرنگ بخش خصوصی است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دلایل کمبود جوی دامی در بازار گفت: یکی از این دلایل، کمرنگ بودن حضور بخش خصوصی در این حوزه بوده و ما در ماه‌های مرداد و شهریور گذشته، اعلام کردیم که ثبت سفارش جو کاهش یافته است.

طلایی بیان کرد: جو که امروز در بازار عرضه می‌شود از محل ذخایر خوب شرکت پشتیبانی امور دام بوده و در سه روز گذشته فقط 200 هزار تن جو در سامانه بازارگاه عرضه شده است.

200 هزار تن جو وارداتی از آلمان در مسیر ایران است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال افزایش ذخایر جو هستیم، خاطرنشان کرد: تاکنون به میزان سه کشتی جو از آلمان خریداری کردیم که حجم آن حدود 200 هزار تن بوده که تا دو سه روز آینده وارد ایران می‌شود همچنین یک کشتی در حال تخلیه داریم و محموله‌هایی نیز در اسفندماه وارد کشور می‌شود ضمن اینکه از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت جوی تولید داخل وارد بازار می‌شود.

وی نیاز کشور به جو را 500 تا 550 هزار تن اعلام کرد و گفت: ما با احتساب ذخایر استراتژیک حدود 600 تا 700 هزار تن جو در کشور داریم اما همیشه باید بین 25 تا 30 درصد بیشتر از نیاز توزیع انجام شود تا در بازار خللی ایجاد نشود.

مشکلی برای تأمین و توزیع مرغ و گوشت شب عید نداریم

طلایی با اشاره به اینکه در راستای تنظیم بازار مرغ، توزیع مرغ منجمد نیز از دیروز شروع شده است، اظهار داشت: برای تنظیم بازار شب عید نیز هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. ذخایر مرغ، گوشت و تخم مرغ آماده است و آمار تولید نشان می‌دهد که با مازاد در این زمینه مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تصریح کرد: قیمت مرغ گرم دولتی در بازار 20 هزار و 400 تومان، مرغ منجمد درب سردخانه 14 هزار و 400 تا 14 هزار و 500 تومان و گوشت منجمد درب سردخانه 70 تا 75 هزار تومان توزیع می‌شود.

وی همچنین قیمت تخم مرغ درب مرغداری را 14 هزار تومان عرضه پشتیبانی امور دام 14 هزار و 500 و 14 هزار و 600 تومان، قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار بدون بسته بندی 30 تا 32 هزار تومان و با بسته بندی 36 هزار تومان است.

طلایی همچنین درباره احتمال حذف ارز 4200 تومانی از واردات کالاهای اساسی و یا افزایش قیمت ارز ترجیحی نیز اظهار داشت: فعلاً تمام برنامه ریزی ها بر اساس ارز 4200 تومانی انجام شده و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت ارز ترجیحی گرفته نشده است. در نتیجه برنامه ریزی ما برای واردات نیز بر همین اساس است.

نظرات
  • 0 نظر