خریداران آسیایی در بازار LNG به اروپایی‌ها مجال ندادند

  • 1400/07/11 13:27:44
  • 0 نظر
  • 221
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 421663

به گزارش فبنا، درست هنگامی که قیمتهای گاز طبیعی در اروپا و آسیا به رکورد بالایی صعود کرده است، چین در روزهای اخیر موفق شد یک قرارداد بلندمدت تامین گاز طبیعی مایع (LNG) با قطر منعقد کند.

چین به دنبال تضمین تامین بلندمدت حجم بیشتری گاز است و همزمان قیمت خرید بالاتری برای  محموله‌های تک LNG پیشنهاد می کند و به همراه سایر مناطق آسیا در بازار محموله‌های تک، LNG کمتری برای اروپا باقی می گذارد که با بحران گاز دست و پنجه نرم می کند.

مقامات چینی گویا به شرکتهای انرژی دولتی دستور داده اند تا به هر قیمتی  محموله‌های انرژی را تامین کنند. تحلیلگران می گویند این اقدام تقاضا برای گاز طبیعی و زغال سنگ را در زمستان امسال افزایش می دهد.

چین تحت قرارداد بلندمدت 15 ساله با شرکت قطر پترولیوم، از ژانویه سال 2022 حجم LNG بیشتری دریافت خواهد کرد. شرکت قطر پترولیوم توافق خرید و فروش بلندمدت با شرکت تجارت و بازاریابی گاز و برق CNOOC که زیرمجموعه شرکت ملی نفت فراساحلی چین (CNOOC) است، امضا کرده و تحت آن 3.5 میلیون تن در سال LNG از ژانویه سال 2022 تامین خواهد کرد.

از زمانی که قطر صادرات LNG را به چین آغاز کرد، 715 محموله LNG به چین تا اوت سال 2021 تحویل داده که 270 محموله (بیش از 24 میلیون تن) به شرکت CNOOC تحویل داده شده است. توافق هفته گذشته دومین توافق بلندمدت تامین LNG بین قطر و یک غول انرژی چینی است. قطر پترولیوم در مارس یک قرارداد تامین LNG ده ساله با شرکت سینوپک امضا کرد. این شرکت از ژانویه سال 2022 سالانه دو میلیون تن LNG برای سینوپک تامین خواهد کرد.

با وجود توافقهای بلندمدت با قطر، چین همچنان به میزان زیادی LNG در زمستان امسال نیاز دارد زیرا اقتصاد این کشور در حال احیا از پاندمی بوده و هدف گذاری کاهش آلایندگی، به استفاده بیشتر از گاز منجر شده است.

امسال ذخایر بسیار اندک در اروپا و ذخایر اندک در آسیا پس از زمستان بسیار سرد و طولانی سال گذشته با بهبود اقتصادها از محدودیتهای کرونایی همزمان شده و تقاضا برای گاز را در آستانه فصل زمستان به میزان چشمگیری افزایش داده است. بازارهای گاز در سراسر جهان با محدودیت عرضه مواجه شده اند و این مسئله روی سایر کالاهای انرژی شامل زغال سنگ و نفت خام تاثیر گذاشته است.

قیمت گاز طبیعی و برق اروپا پنج شنبه گذشته در بحبوجه عرضه اندک و پیش بینی ها از دمای کمتر از حد معمول در انگلیس، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد. بحران گاز در اروپا قیمت  محموله‌های تک LNG در آسیا را افزایش داده اما آسیا تاکنون برنده جنگ قیمت خرید پیشنهادی شده است زیرا خریداران ترجیح می دهند LNG را به آسیا بفرستند که قیمت گاز به ازای هر واحد mmBtu بالاتر از قیمتهای معادل در اروپاست.

یک معامله گر LNG با اشاره به خریداران LNG در آسیا، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: آنها اکنون قدرت خرید بیشتری دارند. اروپا از طریق خط لوله هم گاز دریافت می کند اما ژاپن و چین گزینه های دیگری ندارند.

شرکت مشاوره انرژی استرالیایی "انرژی کوئست" در یادداشتی اعلام کرد رشد قابل توجه تقاضا برای گاز در دوران پساکرونا در شمال آسیا و اروپا رقابت برای  محموله‌های LNG به خصوص  محموله‌های آمریکایی و قطری را ایجاد کرده و قیمت محموله‌های تک را برای این وقت از سال به رکورد بالایی افزایش داده است.

قیمت محموله‌های تک LNG در آسیا نه تنها رکورد قیمت مدت مشابه سال گذشته را شکسته است بلکه از ژانویه گذشته به بالاترین رکورد همه زمانها صعود کرده است. طبق ارزیابی اس اند پی گلوبال پلاتس، قیمت  محموله‌های تک LNG بازار آسیا پنج شنبه گذشته به 34 دلار و 47 سنت به ازای هر واحد mmBtu صعود کرد. قیمت روز پنج شنبه رکورد قیمت 32 دلار و 50 سنت ژانویه 2021 را شکست.

گروه مالی سیتی پیش بینی کرده است اگر زمستان سرد با کمبود عرضه همراه شود، قیمت LNG می تواند تا مرز 100 دلار به ازای هر واحد mmBtu صعود کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود افزایش بی سابقه قیمتهای LNG چین آماده خرید بیشتری است. همان طور که دستورالعمل مقامات این کشور نشان می دهد، چینی ها به هر قیمتی انرژی تامین خواهند کرد تا از خاموشی های بیشتر جلوگیری کنند چرا که تعطیلی کارخانه ها به دلیل کمبود نیرو، کندی فعالیت اقتصادی این کشور را نمایان کرده است.

نظرات
  • 0 نظر