یک مقام مسوول :

قیمت کنسرو ماهی با آغاز فصل صید متعادل می شود

  • 1399/02/26 13:10:42
  • 0 نظر
  • 277
  • منبع : مهر
  • کد خبر : 189952

به گزارش فبنا، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عیسی گلشاهی، گفت: هر سال در این مواقع با پایان فصل صید تن ماهیان در آب‌های جنوبی کشور بخصوص در منطقه سیستان و بلوچستان و آب‌های چابهار، حجم ماهی کم می‌شود و از طرفی میزان تقاضای کارخانه‌ها نیز بالا می‌رود که در نهایت این عوامل منجر به افزایش قیمت ماهی می‌شود. افزایش قیمت ماهی نیز طبیعتاً بر قیمت کنسرو ماهی اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز در همین ایام با افزایش قیمت مواجه شدیم که پس از آغاز فصل صید و جبران کسری‌ها از طریق وارداتی که توسط برخی از کارخانه‌ها صورت گرفت، قیمت‌ها متعادل شد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: فصل صید در آب‌های کشور از اوایل شهریور آغاز می‌شود و تا اوایل اردیبهشت سال بعد ادامه می‌یابد و پس از آن به دلیل وزش بادهای موسمی در دریای عمان، لنج‌ها امکان صید ندارند و به همین دلیل صید چندماه متوقف می‌شود.

وی در ادامه به قیمت کنسرو ماهی اشاره کرد و گفت: قیمت قبلی کنسرو ماهی حدود 15 هزار و 900 تومان بود که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به توافقی که با سندیکای کنسرو کشور شده بود بین 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان به فروش می‌رسید. البته این در حالی بود که قیمت ماهی خام کنسرو نشده در آن زمان حدود 15 تا 16 هزار تومان بود ولی در حال حاضر که قیمت ماهی خام کنسرو نشده به 30 هزار تومان رسیده طبیعتاً قیمت کنسرو ماهی نیز افزایش می‌یابد. درحال حاضر نیز قیمت کنسرو ماهی تولیده شده کارخانه‌هایی که از ماهی تن جدید خریداری می‌کنند، حدود 17 هزار تومان است.

این مسؤول با بیان اینکه وقتی کارخانه‌ها تولیداتشان کم می‌شود یا تقاضای مصرف محصولاتشان پایین می‌آید واردات انجام نمی‌دهند، گفت: حدود 25 درصد از ظرفیت مورد نیاز کارخانه‌ها از واردات تأمین می‌شود که با کاهش تقاضا در این ایام، کارخانه‌ها از ظرفیت واردات ماهی استفاده نکردند و ذخیره سازی نیز صورت نگرفت. علت این موضوع هم به خاطر شرایط ویژه ای بود که با شیوع کرونا در کشور ایجاد شد. یعنی کارخانه‌ها قابلیت پیش بینی و ذخیره سازی نداشتند. البته این نکته را نیز باید اضافه کرد که به طور کل هزینه‌ها از صید تا صنایع افزایش یافته و این افزایش قیمت در محصول نهایی خودش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در پایان اظهار امیدواری کرد در یکی دو ماه آینده با اندکی واردات، افزایش قیمت کنسرو ماهی را با حمایت از تولید کنندگان کنترل کنیم تا با شروع فصل صید، مجدداً قیمت‌ها متعادل شود.

نظرات
  • 0 نظر