برگزاری اولین دوره جایزه طراحی ایران جهت معرفی برترین تجهیزات آزمایشگاهی کشور

  • 1400/09/18 11:05:59
  • 0 نظر
  • 237
  • منبع : ایسنا
  • کد خبر : 453125

به گزارش فبنا،  دکتر پیمان صالحی ‌با بیان اینکه اولین دوره جایزه طراحی ایران ویژه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به منظور ارزیابی و اعلام برترین طراحی محصولات ایرانی در این حوزه همزمان با نمایشگاه ایران ساخت برگزار می‌شود، افزود: سه حوزه ارزیابی و داوری محصولات در این دوره شامل "برترین طراحی تجهیزات"، "برترین طراحی بسته‌بندی" و "برترین طراحی خدمات" است و کلیه شرکت‌های حاضر در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

وی با اشاره به اهمیت طراحی صنعتی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، گفت: با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ خارجی با برندهای معتبر ‌در بازار تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی کشور، توجه خاص به‌ طراحی صنعتی ممتاز محصولات، نقش کلیدی و مهمی‌ در موفقیت شرکت‌های ایرانی در این عرصه ایفا می‌کند. همچنین حضور و تثبیت موفقیت‌آمیز در بازارهای صادراتی بدون توجه به این موضوع امری محال به‌نظر می‌رسد.

صالحی درباره شاخص‌های ارزیابی این رقابت توضیح داد: در خصوص شاخص‌های ارزیابی یک طراحی صنعتی ممتاز در این حوزه، به صورت کلی سه موضوع انطباق طراحی با ساخت و تولید، انطباق با کاربر و انطباق با محیط مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در موضوع انطباق ساخت و تولید انبوه محصولات منطبق بر هدف طراحی، انطباق روش‌های ساخت با تیراژ تولید محصول، انتخاب مواد متناسب با کارایی و عمر مفید محصول، زیبایی‌های بصری و گرافیک در طراحی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رییس نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت ادامه داد: همچنین در خصوص سازگاری محصولات با کاربر مواردی نظیر انطباق با ابعاد و شرایط فیزیکی بدن کاربر، انطباق با ساختار روانی ذهن کاربر (برای نمونه: جنسیت، ملیت، سن) و سبک رفتاری کاربر و … از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ارزیابی سازگاری با محیط نیز عبارتند از تناسب محصول با کانال‌های توزیع و حمل و نقل، انطباق منطقی با محیط کاربری، تناسب با تجهیزات مجاور و انطباق با الزامات زیست محیطی، طراحی اقتصادی و طراحی سبز.

صالحی، اصالت طرح‌های ارسالی (کپی نبودن از محصول رقبا) و ارائه محصول در بازار را دارای اهمیت بالایی دانست و یادآور شد: این دوره از جایزه شامل طراحی‌های مفهومی‌ و محصولات در حال تحقیق و توسعه نمی‌شود.

به نقل از ستاد نانو، نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، از 23 تا 26 آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده و بیش از 370 شرکت اقدام به عرضه 10هزار مدل_محصول می‌کنند. 

نظرات
  • 0 نظر