نگاهی به تغییر مالکیت ها در هفته ای که گذشت

  • 1400/01/28 09:42:12
  • 0 نظر
  • 267
  • منبع : سنا
  • کد خبر : 335350

بورس تهران معاملات هفته منتهی به 25 فروردین را با افت 0.5 درصدی شاخص کل سپری کرد و به این ترتیب سومین هفته منفی بورس در سال جدید ثبت شد که در چنین شرایطی طی پانزدهمین هفته متوالی شاهد خروج نقدینگی از پرتفوی سهامداران خرد و انتقال آن به زمین سهامداران عمده بودیم. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در هفته گذشته به حدود 1500 میلیارد تومان رسید.

شنبه: نخستین روز هفته با ثبت نوسان منفی در کارنامه بورس تهران و تداوم عقب نشینی سهامداران خرد در خرید سهام آغاز شد. به طوریکه در جریان معاملات روز شنبه بار دیگر حقوقی‌ها بیش از حقیقی‌ها خریدار سهام بودند و با خالص خریدی در حدود 400 میلیارد تومان، مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند.

یکشنبه: کاهش حدود 0.8 درصدی شاخص کل بورس در معاملات روز یکشنبه در حالی رخ داد که حقوقی‌های بازار همچنان به خریدهای خود ادامه دادند و خالص خرید بیش از 360 میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

دوشنبه: بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شاهد کاهش حدود 0.4 درصدی شاخص کل و حفظ نقدینگی در زمین سهامداران عمده بود. به طوریکه در این روز حدود 290 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

سه شنبه: پس از 11 روز افت متوالی و عقب‌نشینی بیش از 6 درصدی شاخص کل بورس تهران، سرانجام روز سه‌شنبه شاهد رشد نماگر اصلی بازار سهام بودیم. در حالی خبر انتشار حداقل 24هزار میلیارد تومان اوراق از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری که با اعلام رئیس سازمان بورس قطعی شد، موجی از امیدواری به فعالان بازار تزریق شد که این امر سبب شد پس از دو ماه شاهد بازگشت سهامداران خرد به گردونه معاملات باشیم. در این راستا معاملات روز سه شنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 82 میلیارد و 580 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بورس تهران بودیم.

چهارشنبه: سبزپوشی بورس تنها یک روز دوام آورد و طی دادوستدهای آخرین روز از هفته، باز هم دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای رنگی قرمز را به نمایش گذاشت و افت 0.1 درصدی را ثبت کرد. در این روز تنها شاخص کل نبود که تغییر مسیر داد. سهامداران خرد نیز که روز سه‌شنبه پس از دوری دو ماهه مجددا در زمین خرید سهام فعال شده بودند، مجددا فروشنده شدند و این بار با قدرت بیشتری راه خروج را در پیش گرفتند. از این رو روز چهارشنبه سهامی به ارزش 550میلیارد تومان در بورس تهران از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.


نگاهی به صنایع مورد توجه معاملعه گران

بررسی صنایع مورد توجه معامله گران در هفته منتهی به 25 فروردین ماه نشان از آن دارد که گروه بانکی با اختصاص خالص خرید بیش از 425 میلیارد تومانی، بیشترین خرید را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در این میان بانک تجارت در صدر خریدها جای گرفت. به طوریکه 143 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی در نماد «وتجارت» جابجا شد. در همین راستا بانک ملت نیز شاهد ثبت خالص خریدی در حدود 100 میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده بود.

از سوی دیگر در این هفته معامله گران عمده به خرید سهام «اپال» نیز توجه نشان دادند و خالص خرید بیش از 95 میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. نماد «برکت» نیز خالص خرید بیش از 90 میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد.

در میان نمادهای پالایشی نیز حقوقی‌ها به خرید سهام پالایش نفت اصفهان توجه نشان دادند و بیش از 82 میلیارد تومان نقدینگی در این نماد و در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد. در میان نمادهای فلزی نیز بیشترین حمایت حقوقی‌ها در نماد ملی مس ایران بود. به طوریکه 46.4 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی منتقل شد.

این در حالی است که بیشترین خرید سهامداران خرد در این هفته به جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان تعلق گرفت. به طوریکه خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» به حدود 90 میلیارد تومان رسید.

نظرات
  • 0 نظر